nyhetsbrev_rekrytering
Vad är värde?

Själv finner jag ofta att det är möten med andra människor som ofta ger mig nya och helt oplanerade ögonblick av värde i stort och smått. Värdefulla stunder som ger mig ny insikt, nya idéer och ny energi.

Under ett frukostmöte för en tid sedan fann jag mig oväntat trollbunden av en mycket anspråkslös föreläsare – Christian Wass. Hans budskap var nära, uppriktigt och fyllt av värde. Läs hans krönika om hur värdefullt det är med lycka nedan och fundera på hur du har det med ditt eget och omgivningens ”lyckokonton”. De enda konton som det är gratis att sätta in på och som garanterat ber dig lyckoilningar i avkastning !

Alla vet ju vilket enormt värde det har att få folk att lyssna och minnas. Kiriaki, en professionell berättare, jämför det muntliga berättandets återkomst med Törnrosas uppvaknande. ”Herre Gud, jag har försovit mig. Nu har jag att göra!” Nu är konsten att berätta mer aktuell än någonsin tidigare och även s.k. Corporate Storytelling värderas högt. För visst kan ett företags historia berättas mer än genom en, oftast, torr årsredovisning.

Nyligen satt vi i barnens skola och talade om värdegrund och de värderingar som vi vill att barnen skall få, både där och hemma. Samt, inte minst, vilket värde de upplever att tiden i skolan ger dem. Minns man tiden i skolan efteråt som värdefull eller värdelös? Detsamma kan man tala om på arbetet. Varför går man till jobbet egentligen? Läs HR-tipset och fundera på hur vision och attraktion hänger samman.

Vi får ibland frågor om hur testning/analys av kandidater kan användas i en rekryteringsprocess. I allmänhet söker man där efter hur mycket en medarbetare anpassar sig i arbetet. Detta eftersom det alltid är till grundbeteendet som en person återvänder i stressade situationer.
En forskare i Norge kopplar framgångsfaktorer till äkthet hos en chef. Det verkar hänga ihop, eller hur!

Som vanligt har vi talat med en av de duktiga coacher vi har i vårt nätverk för att få något av värde att lära oss. Från Kenth Åkerman kom denna gång det enkla tipset att börja fokusera kraften på rätt saker. Det är så enkelt i tanken men ibland så svårt i alla falll…

Gillar du att använda mailen i alla situationer? Några enkla tumregler för e-postetikett kan vara värda att fundera över. Vi har inte samma värderingar i alla lägen!

Som vanligt har vi en UTLOTTNING. Denna gång värdefulla presentkort på glaskonst från Ropax Presentreklam. Läs mer i slutet av Newset.

Vi på Spira hoppas vi och vårt News kunnat intressera, informera och inspirera dig en stund.



[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.



KRÖNIKAN

Är du lycklig?

Den frågan får författarinnan Bodil Malmsten i intervjuprogrammet ”Videokväll hos Luuk”, och svarar följande:
-Det tror jag inte att om man frågar någon ärligt, att hon svarar att hon ÄR lycklig.


Det uttalandet kan ju låta som om det kommer från en ganska bitter och livstrött människa men som tur är vidareutvecklar hon sitt påstående med följande:
-Själva tillståndet att känna lycka är ett tillstånd som på en sekund ilar förbi. När man känner att man är ett med lyckan.

En väldigt bra beskrivning tycker jag och samtidigt en nyansering av det lyckoorienterade samhälle vi lever i idag. Att vi ska vara så lyckliga hela tiden.

När jag är ute och föreläser om att hantera förändringar, får jag ofta frågan om jag tror att jag varit lyckligare om jag inte suttit i rullstol (jag är nämligen rullstolsburen sedan 15 år tillbaka).

En i grunden helt omöjlig fråga att svara på men jag brukar ändå försöka med att säga att man inte förlorar förmågan till att känna lycka bara för att man drabbas av ett handikapp. Sedan är det ju omöjligt att svara på om jag känt den här sekundsnabba ilningen av lycka oftare om jag inte haft ett funktionshinder.

Vad är det för saker som framkallar dessa lyckoilningar som Bodil talade om då? För mig uppstår den här härliga känslan t. ex när min dotter sträcker upp händerna och söker närhet i pappas knä. När min hustru lagat en god middag en lördagskväll eller när en åhörare efter en av mina föreläsningar kommer fram och säger att jag berört och gett dem en tankeställare.

Det sista exemplet sorterar jag in i kategorin beröm och komplimanger och det är också den lyckokänsla vi lättast kan påverka. Varför gör vi inte det oftare?

Att ge och ta beröm och komplimanger är något som jag upplever att vi här i Jantelagens Mecka är ganska dåliga på. Hur många gånger per dag ger du ett ärligt uppskattande ord till en vän eller kollega?

Jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det här är och hade förmodligen inte suttit och skrivit denna krönika om jag inte efter min olycka haft en omgivning som förstod att ge ett uppskattande ord på vägen och nu kommer dagens sanning:

Ärligt menade beröm och komplimanger bygger människor!

Beröm och komplimanger fyller på människors ”lyckokonton”. Konton man kan låna en lyckoilning ifrån, då livet går emot en. Försök tänka på det, för genom att bli lite bättre hjälper du också till att skapa en miljö runtomkring dig där det är naturligt att ge ett uppskattande ord. Dessutom skapar du en bumerangeffekt eftersom folk gärna vill återgällda en komplimang, vilket gör att du fyller på ditt eget ”lyckokonto” med.

Ett litet problem med komplimanger är att vi sällan vet hur mycket de betyder för mottagaren. Det finns ju liksom ingen lyckomätare som tänds när vi träffar rätt men blotta vetskapen om att just din komplimang faktiskt kan ha en avgörande betydelse i en annans liv, borde vara motivation nog.

Om jag återigen refererar till mitt eget liv kan jag säga att en av de absolut finaste komplimanger som också haft störst betydelse i mitt liv, kom från en handläggare på försäkringskassan. Lite oväntat, men icke desto mindre sant, och ett bevis på att man aldrig kan veta när man träffar rätt.

Ge komplimanger! Skapa lyckoilningar!

 Christian Wass

www.christianwass.se – läs mer och kontakta Christian för inspirerande föreläsningar
info@christianwass.se


Jag berättar alltså finns jag!

Nu arbetar jag som muntlig berättare och är förstås färgad av det, men så tycker jag det är; Vi finns genom våra berättelser. Tänk på små barn som vill höra mamma berätta om hur det gick till när de kom till världen, de nyförälskade som ligger hopkurade i soffan och berättar för varandra hur det gick till när de träffades om och om igen. Allt och alla har en historia. Genom att berätta så stärker man innehållet. Man stärker identiteten, från det lilla barnets till hela nationens. Ju mer historien berättas desto sannare blir den. På något magiskt vis.

Det muntliga berättandet är urgammalt. I alla tider och i alla kulturer har människor samlats och berättat historier och sagor för varandra. Berättelserna har vandrat vidare, från mun till mun, från land till land. Genom skogar och över oceaner har de överlevt både krig, sjukdomar och annat elände. Att folksagorna har överlevt i så många år utan att vara nedskrivna måste bero på att de har något viktigt att säga oss.

Men att berätta sagor för varandra har under slutet av 1900-talet fått mindre betydelse, främst i västvärlden. Tekniken och snabbare kommunikation tystade helt enkelt ner de långsammare sagorna. Men nu sker en förändring. Sedan ett tiotal år har berättandet vaknat till liv. Det är som om det muntliga berättandet, precis som Törnrosa, har vaknat upp ur en hundraårig sömn, gnuggat sig i ögonen och tänkt: ”Herre Gud, jag har försovit mig. Nu har jag att göra!”
Så nu berättas det mer än någonsin och inom flera olika områden.
Det berättas sagor på scen som underhållning. I skolans värld har många lärare kommit på vilket fantastiskt redskap som berättandet är. Inom friskvård och socialt arbete används det s.k. läkande berättandet och ger kraft och tröst.

Men även företag och organisationer har upptäckt kraften bakom det muntliga berättandet. Corporate storytelling handlar om att lyfta företagets egna berättelser. De finns ju där, även om man inte tror att de är värda något, kanske är de bortglömda eller söndertrasade i små fragment av rykten och anekdoter.

Har man en liten samling berättelser om sitt företag så är man väl rustad. Berättelserna kan användas vid presentationer, i marknadsföring, vid rekrytering men även i det dagliga arbetet med personalen och teamet för att skapa vi-känsla. Berättelserna ger kött, blod och en själ till företagets varumärke. De berättar företagets anda på ett helt annat sätt än vad staplar, diagram och snygga powerpoint presentationer någonsin kan göra. Att nå ut, att förmedla företagets budskap på ett tydligt sätt är absolut en av de viktigaste uppgifterna för ett företag.

Men det är inte alltid så lätt. De flesta av oss är lite rädda för att ställa oss framför en grupp människor och tala. Det kan kännas skönt att ta stöd av tekniken, av diagram och olika figurer. Men hur mycket själ finns det i staplar? Och hur sammanhållande för personalgruppen är en kurva? Och dessutom, hur många kommer efteråt ihåg vad som sagts?

En berättelse som förmedlas muntligt skapar egna bilder hos var och en som lyssnar. En bra berättelse fångar lyssnarna och du kan som berättare ta dem med dig vart du vill. Som berättare kan du skapa engagemang, väcka lust, och skapa en stark vi-känsla.
Det är med företag som med alla andra. Berättar de så finns de.

Sagolika hälsningar

Kiriaki Christoforidis
Berättare, föreläsare och manusförfattare

 info@kiriakifolkochsagor.se



HR-TIPSET!

Vad har Visionsarbete, HR* och rekrytering för samband?
Vi ställde frågan till Jacob Bergström som stöttar företag inom HR området. Han svarade med ett citat: ”En Vision är svaret på varför vi går till arbetet – en kort, energigivande mening som berättar för oss varför vi finns till och vart vi skall färdas tillsammans.” Orden är Ingebrigt Steen Jensens, hämtade ur hans bok Ona Fyr. Läs den.

Jag tycker själv att ovanstående egentligen är ganska självklart, både i och utanför jobbet, säger Jacob. Få av oss ägnar dyrbar tid åt att göra en sak ordentligt om det känns meningslöst, eller hur? I näringslivet märks det stor skillnad mellan företag och verksamheter som kan ena sina medarbetare kring mening och mål (vision) och de som inte lyckas med detta. De som lyckas är i tillväxt, visar hög lönsamhet och är konkurrenskraftiga. De som inte lyckas brukar uppvisa motsatsen och försvinna efter ett tag.

Att människor vill gå till jobbet är i allra högsta grad en fråga som faller inom HR-området. Därför blir arbetet med verksamhetens vision och hur man hanterar HR tätt sammankopplat. Rekrytering är ett väldigt bra exempel. När en verksamhet skall rekrytera en ny medarbetare är det viktigt att rekryteringsprocessen tar hänsyn till bägge parters uppfattning om just mål och mening, dvs vision. Delar kandidaten och företaget uppfattning? Kan och vill kandidaten bidra till visionen? Frågan om varför en medarbetare stannar kvar på jobbet minst lika intressant som varför vederbörande väljer att börja där. Och det hänger ihop med vision, som sagt.

Därför är det viktigt med HR och att använda riktigt bra HR när och där det behövs.

*HR = Human Resources = personalfrågor    Källa: www.hrondemand.se



Är du ÄKTA?

Chefer som upplevs som äkta har störst chans att få medarbetarna att prestera. Det konstaterar forskaren Ragnhild Kvålshaugen vid Handelshögskolan BI i Norge.

Se hur väl du känner igen dig själv i följande påståenden. Alla kännetecknar pålitliga chefer:
  • De är ärliga, både mot sig själva som mot andra.
  • De känner sig själva och kan visa både sina starka och svaga sidor.
  • Genom självinsikt bidrar de till att skapa optimism och framtidstro hos sina medarbetare.
  • De är konsekventa, oavsett om budskapet är bra eller dåligt.
  • Genom sin öppenhet skapar de tydlighet i organisationen.
  • De får sin arbetsmotivation i sina värderingar och övertygelser, inte i status och egen vinning.
 Källa: Ny teknik



Undvik missförstånd när du mejlar

E-post är ett snabbt sätt att kommunicera med både svenska och utländska kontakter. Men även i detta snabba media gäller det att hålla sig till vissa regler för att undvika missförstånd. Reglerna gäller givetvis även för SMS.

5 tumregler för e-postetikett:
  • Håll på etiketten – börja hellre mer formellt så slipper du uppfattas som oartig.
  • Använd helst mottagarens eget språk – anses mycket artigt.
  • Ta hänsyn till att infrastrukturen i andra länder inte är densamma som i Sverige, både när det gäller tillförlitlighet och bandbredd. Att exempelvis e-posta stora filer till en mottagare med uppringt internet kan skapa problem.
  • Undvik missförstånd genom att använda ironi eller internetskämt.
  • E-post är ett komplement, inte en ersättning till andra kontaktvägar – en första kontakt bör tas med telefon. Det personliga mötet är oslagbart!
 Källa: Exportrådet



Från coachen

Livet är för komplicerat för att göras svårt

När man behöver lite pepp och energi är det alltid bra att ta en snack med Kenth Åkerman. Vid vårt senaste samtal berättade hur han, i samband med ett coachingtillfälle, själv blivit övertygad vägen till framgång ofta går via att våga bryta mönster och fokusera på lycka. Här kommer några av hans råd.

Du har alltid ett val oavsett vad det gäller i livet, även om du kanske inte alltid är medveten om det. Vi känner alla igen hur vi kommer på oss själva med att fokusera på fel saker när vi istället kan och borde välja något annat.

Tre nyckelord: fokus, fysiologi och kommunikation.

FOKUS: Där du sätter fokus, där flödar energin. Tänk bara på hur mycket du har att göra - just nu. Eller istället på hur trevligt du hade i påskhelgen. Direkt kommer din hjärna ge dig annat att tänka på. Hjärnan ger dig helt enkelt det du ber den om.

Övning:

Ställ den korta frågan till dig själv: När skrattade jag senast? Och hjärnan börjar leta efter ett svar...

FYSIOLOGI: Kroppen avslöjar lätt hur du mår och var tankarna befinner sig. Din hållning ger signaler till dig själv och andra. Och det är också genom att ändra i din hållning, din fysiologi, som du snabbast kan ändra på vad du fokuserar på.

Övning

Kanske kan det vara så enkelt som att ändra kroppsställning. Troligen sitter du ned just nu. Res dig i så fall upp och notera skillnaden: Hur känns det nu?
Eller bara gå ut på trappan, ut i friska luften och ta några djupa andetag. Ta en tur till toaletten när du kört fast, eller ett snack med kollegan - på stående fot sådär i korridoren (och redan har du fått andra tankar i huvudet, eller hur?)

KOMMUNIKATION: Det du har fokus på påverkar vad du säger och hur du säger det, både med ord, röst och kropp. Att lära sig ställa intelligenta frågor till dig själv och använda positiva, aktiva ord är något av det viktigaste du kan lära dig. Hjälp din hjärna att fokusera på rätt saker, annars kanske den stjälper dig. För den är ständigt aktiv.

Fundera på:

Hur kan du dra nytta av ovanstående kunskap redan nu? Genom positiv och aktiv kommunikation!

A real decision is measured by the fact that you've taken a new action. If there's no action, you haven't truly decided.
Tony Robbins


 Kenth Åkerman – följ länken om du vill prenumerera på veckans coachtips!



UTLOTTNING

Presenter i stora lass!
Sedan 1999 äger och driver några glada affärskvinnor Ropax Presentreklam i Sisjön. Där botaniserar man gärna bland allt från give aways, godis, elektronik, presentartiklar, friskvård till profilkläder. VD, Anna-Lena berättar att Ropax varumärke är att alltid stå för en god kvalitet på produkterna och tillsammans med kunderna kunna hitta nya, spännande och kreativa lösningar för att kunna nå ut med sitt budskap.
I detta News lottar vi ut 10st gåvokort från Orrefors Kosta Boda (värde ca 700 kr i butik).

Vill du vara med i utlottningen så maila namn, företag och adress till oss på Spira Rekrytering, info@spirar.se
Kanske blir du blir en av de lyckliga vinnarna!

 För mer information: www.ropax.se 



Och till slut. Det är lätt att tycka om Beths personliga modetips på:

http://bettebett.blogg.se



Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.



[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]