nyhetsbrev_rekrytering

Hoppas att ni alla kommer att få massor utav härliga minnen från sommaren 2008. Gräsfläckar från midsommardansen, doft av nykokta kräftor, svalkan från första doppet, tid för skratt med vännerna kring grillen och sköna salta stunder vid havet. Så här långt så ser det ju riktigt, riktigt lovande ut! Och så lite läsning i vårt mini Sommar News.

Vi ser fram emot en spännande höst tillsammans med er.

Suzanne Forss     Susanne Hydén     Lena Serner     Jeanette Haraldsson



[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.



Världens smartaste utlottning

Från Sverige kommer världens smartaste nya uppfinning – en SitSac. Som småbarnsförälder är det ett ständigt trixande med bilstolar som skall än hit än dit. Och alla leksaker som barnen måste ha i bilen skall vi inte tala om… Lösningen kan vara en färgglad ryggsäck med integrerad bilkudde, supersäker och superlätt.

Efter en demonstration av uppfinnaren Maria Munther så var jag dels stum av beundran hur man orkar uppfinna, utveckla, patentera och krocktesta samt framförallt har uthållighet år efter år efter år.

Dessutom var jag fast för produkten och barnen har numera varsin. Med ett enkelt handgrepp tar man loss stolen som kan användas på flyget, bion eller restaurangen. Och givetvis i bilen. Så skönt att enkelt kunna skicka med när barnen skall sova över eller vara hos mor och farföräldrar. Både kudde och leksaker på samma ställe. Numera är det ju dessutom rätt dryga böter också om man glömmer bilbarnstolen för barn under 135 cm långa.

Klart att detta var något vi ville lotta ut!

För att alla läsare av vårt Sommar News också skall ha chans till en alldeles egen Sit-Sac så maila namn, företag och adress till oss före den sista juni på info@spirar.se



Läs mer om Sit-Sac på www.minno.se


SOMMARTIPS – PASSA PÅ ATT TRÄNA LITE MINDFULNESS!

Häromdagen läste jag ett citat från Elisabeth Fritz Massi:
"Många av mina kolleger har gått in i väggen, men där gör de ju ingen nytta.
I dagens stress-samhälle måste vi stanna upp för att hitta oss själva och våra intressen, för att få plats i våra egna liv.
"

Att ta plats i vårt eget liv – så klokt det låter men samtidigt avlägset då man stressar mellan möten, aktiviteter med skolan, föreningarna, vänner och familj. Kanske kan sommaren erbjuda oss möjligheten att prova nya tekniker för att hitta denna plats för självet. Den plats som också gör att vi kan fortsätta att vara delaktiga i andras på riktigt.

Så här kommer några tips!
  1. Bryt gamla vanor.
    Tänker du egentligen på hur gott ett äpple luktar? Eller äter du upp det medan du tittar på tv eller sitter framför datorn? Ett medvetet närvarande i nuet betyder att förhålla sig annorlunda till verkligheten, till vad som sker och händer omkring oss, till det vi gör. Att lära sig leva livet för att det betyder något.

  2. Lägg bort dina ”måsten”.
    Men allt som vi ”måste” göra då? Fundera på vad som verkligen är viktigt, vad du kan ta hjälp med eller strunta i helt. När ryggsäcken lättar så landar du också i dig själv.

  3. Döm inte, värdera inte.
    Att leva i nuet och ta vara på varje sekund till det yttersta innebär inte att värdera varje ögonblick. Vi frågar oss ­ständigt: Blev det bra nu? Kan det göras bättre? Men strunt i värderingarna. Se verkligheten som den är. Ha en öppen relation till din verklighet så blir det en po­sitiv händelse i stället. Vi ältar för mycket i vårt dagliga liv, vi oroar oss och stressar upp oss för småsaker. Rikta hellre uppmärksamheten till att uppleva ditt liv till bredden. Eller älta bra saker!

  4. Stressen är boven.
    Att bli medveten om att det som sker faktiskt bara sker, att medvetet fokusera dina tankar kring nuet, minskar stressen. Du kommer att känna mer, leva mer, lära dig om din kropp och dess signaler. Då motar du också stressen tidigt och får insikt över hur du egentligen mår. Mindfulness är uppmärksamhetsträning av högsta grad och du lägger vikten på det som är viktigt för dig och ditt liv.

  5. Sugen på att pröva på?
    Det finns övningar som du kan göra hemma eller när du vill ta en paus på jobbet. Men först – träna dig i ögonblicket, det finns 4 hörnstenar med mindful­ness:

    Observera: För det första måste du ta dig tid att till­låta dig uppleva nuet. Se på din omgivning, på vad som händer, fundera på de tankar du har? Vad ser du? Vad känner du?

    Beskriv: Skildra det du ser, dina tankar och dina käns­lor. Dina tankar och känslor är subjektiva tankar och känslor om händelser, varken verklighet eller sanning. Skilj på dina reaktioner och på skeenden omkring dig.

    Döm inte: Se och beskriv saker som de är utan att döma, utan att värdera om de är bra eller dåliga. Sluta lek domare över dig själv och andra. Säg inte att ”blomman är vacker”, utan beskriv den med ord istället.

    Delta: Var med i det som händer för ögonblicket, beskriv det som händer och sker. Ibland kan vi falla till­baka i tankegången. En idé en tanke kommer in spontant och vi associerar till något. Se den tanken, men vifta bort den och återkom till din beskrivning av händelsen. Acceptera verkligheten som den är och ofta kommer förändringen just då som vi inte försöker påverka och förändra. Var aktiv, agera snarare än reagera på det du känner.

    Här är två övningar:
    När du promenerar, ta det lugnt. Gå långsamt och upplev nuet. Beskriv det du ser. Ta god tid på dig. Koncentrera dig på att må bra och fokusera på det som finns omkring dig. Lägg märke till var du befinner dig just nu, vilka ljud du hör och vad du ser.
    Sätt dig bekvämt med rak rygg, fötterna i golvet och händerna vilande i knät. Blunda och fundera på din andning. Följ ett andetag när du drar in luften genom näsan, fyller lungorna, se hur magen rör sig utåt och hur du andas ut. Ta flera fokuseringsandetag. Varje gång en tanke, en känsla, ett ljud dyker upp i ditt medvetande, se det utan att värdera det och lämna det och återgå lugnt till att fokusera på andningen igen. Det är det enda du ska göra.

    Bli medveten om dig själv och din omgivning.
    Skynda inte bara förbi allt.
    Unna dig tid att leva!




    Källor: www.bizwoman.nu & Chef


Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.



[ News april 08>> ]

[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]