<< Tillbaka till huvudsidan

nyhetsbrev_rekrytering
NEWS FEBRUARI 2009

Genom svårigheter mot stjärnorna
Krönikan med Maria Derner, RC Företagarna
HR-tips: Om karriär, motivation och svåra samtal
Utlottning av lunch på Lipp!

GENOM SVÅRIGHETER MOT STJÄRNORNA

Året har redan startat. Dags för nya friska tag. Men hur hittar man glädjen mitt i den massiva våg av varsel och statliga räddningsprogram som sköljer över oss? Själv tänker jag mig 15 år tillbaka. Nu som då var det finanskris. Jag var en av många SEB anställda som möttes av beskedet om storvarsel på banken, 15% av personalen sades upp. I ett slag försvann den trygga inkomsten och gemenskapen i det storföretaget där så många hade en plan om guldklocka och trygghet.

Det var en tung tid och sätten att hantera beskedet varierade från person till person. Allt från chock, tårar och total förnekelse till kollegan som resolut bar upp en låda vin på avdelningen och sa att den som fixade ett nytt jobb till honom fick allt vinet. Själv tog jag vara på varenda krona som vi fick i studiebidrag, dåtidens karriäromställnings-program. Jag läste in språk och ledarskap och fick god energi av studierna. Välbehövligt för på min arbetsplats var det verkligen dystert under uppsägningstiden. En klok vän gav mig råd och jag började som konsult på ett bemanningsföretag.

Det visade sig att detta var ett lyckokast. Förutom en relativt stadig inkomst fick jag snabbt min arbetsglädje tillbaka genom den uppskattning som de företag jag blev uthyrd till visade. Dessutom utvecklades arbetet från uthyrd konsult snabbt till nya jobb internt som kundansvarig, affärsområdeschef och till slut till det arbete som jag idag har som senior rekryteringskonsult/headhunter.

Som så ofta blev alltså det negativa beskedet istället en möjlighet som öppnade helt nya vägar som annars kanske hade fortsatt att vara dolda.

I just den andan startar vi på Spira Rekrytering nu en ny tjänst – Chef att hyra – för att både kunna erbjuda våra kunder snabb och effektiv avlastning. Men även för att duktiga kandidater skall kunna bidra med sin kunskap i nya företag. För de företag som vill ge sina anställda möjlighet att diskutera igenom CV, anställningsbarhet mm erbjuder vi Karriärsamtal. Och vi finns även med som bollplank för företag som skall göra internrekryteringar. Läs mer på www.spirar.se/tjanster.htm

Krönikör denna gång är Maria Derner, Regionchef på Företagarna som funderar över hur man tar vara på energi och engagemang. Vårt News fortsätter i en konstruktiv anda med HR-tips om motivera, fokusera samt om riktigt svåra samtal och vikten av att ta tag i dem, coaching-tips om personlig inställning. Några tips från Barack Obama och så lite glädjande info om att även en nedåtgående konjunkturcykel faktiskt går uppåt igen. För att bidra med än mer energi så lottar vi ut ”lunch för två” hos Brasserie Lipp. Läs mer om allt detta längre ner i vårt News. Vi avslutar med en sann historia om tekniska problem i Tunisien.

Hur gick det för min gamla kollega på banken? Många av hans gamla kollegor jobbade aktivt med sina nätverk för att hjälpa honom och för att vinna vinlådan. Så det tog inte lång tid alls förrän han fick ett riktigt toppjobb som gav honom en ny plattform i yrkeslivet. Idag driver han eget företag som ett nästa steg i utvecklingen.

Så sikta mot stjärnorna – trots svårigheterna!

Susanne Hydén


Foto: S. Hydén


Vi på Spira hoppas vi och vårt News kunnat intressera, informera och inspirera dig en stund och önskar dig en riktigt fin höst!

[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.


KRÖNIKAN

Jag konstaterar det ganska ofta: Hur lätt det är att ta död på andra människors engagemang och goda vilja. Jättelätt tyvärr! Jag måste lyfta mig själv i kragen och ta mig ur de gamla invanda mönstren.

Det som tycks komma från ett självspelande pianot som huserar i ens mun och som säger "Nä, inte idag. Det blir så söligt" när yngsta dottern frågar om hon får baka bullar. Eller när jag bemöter min 82-åriga pappas övertygade utfästelse att han i år tänker måla om hela villan helt själv - precis som han gjorde för 15 år sedan, med en lätt (knappt märkbar) suck och "Pappa, du vet att du inte blir yngre?".

Ett annat exempel: Kollegan som lite försynt kom med det kostnadsbesparande förslaget att hon på egen hand, utan extern hjälp, skulle kunna layouta den där broschyren vi behöver - hon har ju faktiskt gått en kurs i photo-shop. "Nämen det förstår du väl. En liten fjuttig kurs - inte räcker det för att åstadkomma någonting!" sa jag inte. Men jag tänkte. Ibland säger en min mer än tusen ord. Åh hur jag ångrar denna min - min min. Ibland räcker det nämligen med lätt rynkning av näsan eller en subtil kommentar för att det ska bli liksom "over and out". Ljuset släckts. "Thank you and goodbye". En kanske god idé dog knappt efter den fötts.

Det här händer jämt överallt. Varför? Obetänksamhet, så lätt att falla in i de gamla mönstren. De tillfällena när "play-backen" går på och hjärnkontoret tillfälligt är obemannat. En framgångsrik företagare i staden vet att berätta hur hon som ung tjej (hon är fortfarande ung faktiskt!) blev bemött när hon en dag hade bestämt sig för att tacka nej till Handelshögskolan och istället satsa på sitt eget företag. Omgivningen kunde inte förstå hur hon avböjde starten på sin ekonomikarriär och de "fina" jobben som så småningom kunde komma på de stora företagen. Kraxande olyckskorpar varnade för alla faror som väntade en ung och oerfaren entreprenör. Hon slog dövörat till, som tur var. Och lyckades.

Ibland funderar jag över hur många som lyssnar allt för mycket på nej-sägarna och därför inte tar sig över vallen. Hur många fler hade våga starta sitt eget bolag eller satsa på sin egen grej om någon i omgivningen hade sagt "Det låter fantastiskt! Jag tror faktiskt att du kan fixa det!". Tveksamt om någon sa det till Madonna när hon i början av sin karriär utbrast "Jag blir inte lycklig förrän jag blir lika känd som gud". Men ta mig tusan - hon fixade det.

Så nästa gång du hör hur det förinspelade bandet gå ingång inne i huvudet med "nej, det där har vi redan prövat och det fungerar inte"- tryck på stoppknappen. Kanske bästa krismedicinen just nu är en dunk i ryggen och en upplyftande kommentar istället.


Maria Derner
Regionchef Företagarna Västra Götaland
Maria.derner@foretagarna.se



HR TIPS

MOTIVERA DINA MEDARBETARE I LÅGKONJUNKTUR
Amerikanska tidningen Harvard Business Review ger följande korta råd:

1. Lev med det. Du har fortfarande ett jobb, så gör det bästa av det. Du bör vara realistisk, men att haka upp sig på negativa aspekter leder inte framåt. Fokusera på det som fungerar i din verksamhet. Förhoppningsvis gör du fortfarande dina kunder nöjda och du erbjuder en anställning till dina medarbetare. Räkna inte med att någon ska vara tacksam, men var medveten om att inte allt går dåligt.

2. Tala om det. Uppmuntra till öppna samtal bland dina medarbetare om vad som fungerar och vad som inte fungerar just nu. Utmana dina anställda att komma med alternativa planer. Det positiva med kriser är att de kan leda till kreativitet.

3. Jobba hårdare. Analysera vad som verkligen ger lönsamhet i er verksamhet. Använd krisen som en möjlighet att sluta göra det som inte leder till goda affärer. Det handlar om att minimera de arbetsuppgifter som inte ger affärsnytta. Undersök om ni kan minska ner på antalet möten och rapporter.

4. Se helheten. Samhällsekonomin har tagit sig igenom större kriser än den här. Det kommer att ta tid, men så småningom vänder det. Du kan vara pro-aktiv genom att planera för framtiden. Fundera över vad du vill göra när ekonomin vänder.



5 TIPS FRÅN BARACK OBAMA
  1. Bete dig som en ledare (innan du är det)
  2. Vässa ditt budskap
  3. Vårda dina fiender
  4. Lär dig retorik – konsten att tala
  5. Vägra vara ett offer
Källa: Chef




SVÅRA SAMTAL – NÅGOT ATT TA TAG I!

»Du luktar illa.« Tre små ord, som svenska chefer fasar för att behöva säga. Att behöva påpeka för någon att denne har dålig hygien och att omgivningen lider är nog det sista man vill göra – oavsett vilken relation man har.



Monica var inget undantag. Men till slut stod varken hon eller övriga medarbetare ut med stanken från en kollega.
»Vi satt fem personer i ett stort rum och vi andra led verkligen av hur han luktade«, säger hon. Jag var ganska ny som mellanchef och det stod tidigt klart för mig att så här kunde vi inte ha det.«

För arbetskamraterna var det en besvärlig situation och de skämdes. Monica var visserligen hans närmaste chef, men hade inte personalansvar. Det vilade på hennes egen chef i sin tur, men denne tog aldrig tag i saken. Till slut förstod Monica att om något skulle hända var hon tvungen att göra det själv.
»Så en kväll när jag visste att han skulle jobba över såg jag till att också stanna kvar. Det var bara han och jag kvar så jag gick rakt på sak och sa: Du luktar illa!« Detta ägde rum för ett antal år sedan och Monica var ganska oerfaren som chef. I dag skulle hon ha planerat samtalet i detalj – försökt förutse vad som skulle kunna hända och hur hon skulle agera i olika scenarion. Nu var hon helt oförberedd på hans reaktion.
»Han började gråta! Jag blev alldeles överrumplad. Man är ju inte van att se en stor karl falla i gråt.«

Monica lät honom emellertid gråta ut medan hon satt tyst bredvid. När han lugnat ned sig hade de ett långt samtal.
»Han var mest ledsen för att ingen av hans arbetskamrater hade sagt något till honom om detta under alla år. Det var nog det han tyckte var mest jobbigt.« Sedan det här samtalet har Monica avancerat och i dag är det hon som har det totala personalansvaret på arbetsplatsen. Under åren har hon flera gånger haft svåra samtal med medarbetare om olika saker – att någon inte har skött sina arbetsuppgifter, till exempel. Men hon har aldrig behövt tränga så långt in i en medarbetares privata sfär som i fallet med den illaluktande mannen.
»Gudskelov, säger hon. Även om jag tycker att jag skötte samtalet med honom ganska bra, så hade jag gjort en hel del annorlunda i dag.«

En ny chef som tar ett samtal med en medarbetare med problem kan ha lättare att få gehör för sina krav. För att ett sådant här samtal ska ha en chans att lyckas krävs givetvis att det finns tydliga och väl förankrade regler för beteende på arbetsplatsen. Är det okej att komma påtagligt bakfull till jobbet? En gång? Fem gånger? Aldrig? Men allra viktigast är hur relationen ser ut mellan chefen och medarbetarna. Vid en dålig relation har chefen mycket små chanser att få en ändring till stånd – oavsett om problemet handlar om dålig lukt, alkohol eller olämpligt uppträdande.

Men hur gick det för den illaluktande mannen som Monica tvingades konfrontera? Jo, dagen efter samtalet dök han upp – renskrubbad som aldrig tidigare.
»Han kände nog att jag höll ögonen på honom efter det, tror Monica. Det blev en klar förbättring – till allas lättnad.« Han träffade dessutom en tjej inte långt efteråt!

Vilket av följande känsliga ämnen har du tagit upp med en medarbetare?
(andel i procent som svarat ja)
  • Otrevligt eller icke professionellt beteende gentemot kunder 53 %
  • Alkoholproblem 38 %
  • Medarbetare som varit utsatt för mobbning 36 %
  • Medarbetare som har mobbat andra 35 %
  • Rökning/snusning 32 %
  • Val av kläder 25 %
  • Högljutt beteende på kontoret 21 %
  • Andra missbruksproblem 17 %
  • Olämpligt beteende på personalfest eller annan företagsaktivitet 16 %
  • Dålig lukt/bristande personlig hygien 16 %
  • Val av frisyr 7 %
Inför vilka av följande frågor/ämnen skulle du känna störst obehag att samtala med medarbetare?
(andel i procent som svarat ja)
  • Dålig lukt/bristande personlig hygien 61 %
  • Alkoholproblem 32 %
  • Andra missbruksproblem 30 %
  • Val av kläder 18 %
  • Val av frisyr 18%
  • Medarbetare som har mobbat andra 16 %
  • Olämpligt beteende på personalfest eller annan företagsaktivitet 9 %
  • Otrevlig eller icke professionellt beteende gentemot kunder 8 %
  • Medarbetare som varit utsatt för mobbning 6 %
  • Högljutt beteende på kontoret 4%
  • Rökning/snusning 2%
Källa: Chef



DE TUSEN SPEGLARNAS HUS
(japansk folksaga förmedlad av Kenth Åkerman, inspiratör & coach)

För längesedan i en liten, liten avlägsen by fanns ett ställe känt som "De tusen speglarnas hus". En liten glad hund hörde om platsen och bestämde sig för att göra ett besök. När han kom fram till stället hoppade han glatt upp för trapporna till husets veranda.

Dörren stod på glänt. Han tittade nyfiket in genom in genom dörröppningen med öronen högt och svansen viftande så snabbt han kunde. Till sin stora förvåning såg han 1000 andra glada små hundar som också viftade lika frenetiskt med sina svansar. Han log ett brett leende, såsom bara hundar kan. Och fick i samma ögonblick svar med 1000 lika varma och vänliga leenden tillbaka. När han lämnade huset tänkte han för sig själv. "Det här är ett underbart ställe som jag kommer att ta mig tillbaka till ofta."

I samma by bestämde sig en annan liten hund att besöka platsen. Han var inte lika glad som den första. Han klättrade sakta upp för trapporna till huset med hängande huvud och tunga steg och tittade in genom samma dörröppning. När han såg 1000 ovänliga hundar som stirrade tillbaka mot honom börjande han morra. Och han blev förskräckt när han såg 1000 små hundar, likt honom själv, morrade tillbaka. När han lämnade stället tänkte han för sig själv: "Detta är ett fruktansvärt ställe. Jag kommer aldrig att gå tillbaka dit igen!"

Vad kan du göra?
Le, hälsa, ge uppmuntran, visa intresse, lyssna, tacka... och märk hur du kan påverka andra att bete sig på liknande sätt. I grupp kan det handla om att dela med sig av information, vara hjälpsam, vara flexibel, vara omtänksam eller vara villig att lägga ned lite extra jobb för att stötta en kollega.
Jag lovar dig, resultatet lär inte vänta på sig. Och risken är att både dina relationer förbättras och att du själv kommer se andra speglingar ;-) Som du redan vet är beteendet en spegel i vilken alla röjer sin bild.

Tänkvärt:
En felrekrytering kostar i snitt 700 000 kronor enligt Öhrlings Pricewaterhouse Coopers undersökning "Småföretagarens vardag".




LITE OM KONJUKTURCYKLAR

De flesta vet att konjunkturen är cyklisk. Vi inhämtar därför lite information från Vice riksbankschefen Barbro Wickman-Parak och ser fram emot när det går upp igen.

Makroekonomisk analys utförs numera ofta med hjälp av allmänna jämviktsmodeller (DSGE-modeller, Dynamic Stochastic General Equilibrium). Riksbanken, liksom en del andra centralbanker, använder sig av en sådan modell för att göra prognoser och simuleringar. Riksbankens modell går under namnet Ramses (Riksbankens aggregerade makromodell för studier av ekonomin i Sverige). I Ramses antas varu- och arbetsmarknaderna vara i monopolistisk konkurrens och löner och priser är trögrörliga.

Eftersom varje konjunktur till viss del är unik kan man aldrig säga exakt vad som ska hända i någon fas av en cykel. Det finns helt enkelt ingen typisk konjunkturcykel. Till en början anpassar företagen sig till den förändrade efterfrågan genom att anpassa produktionen med befintliga resurser. Man drar till exempel ned på övertidsarbete och vikarier istället för att avskeda. Samtidigt görs färre investeringar. Produktiviteten faller och enhetsarbetskostnaden stiger eftersom lönerna är trögrörliga på kort sikt. Till slut måste företagen anpassa sina kostnader till den lägre efterfrågan och efter några kvartal börjar sysselsättningen sjunka. Nu börjar även konsumtionen påverkas; de sämre tiderna får folk att hålla hårdare i plånboken.

När arbetslösheten stiger dämpas i sin tur lönekraven, vilket leder till att ökningen i enhetsarbetskostnaden avtar. Det leder i sin tur till att företagens vinstmarginaler så småningom ökar. När effekterna av den negativa störningen som orsakat lågkonjunkturen ebbar ut återgår så småningom tillväxten till en normal trendnivå igen. Företagen svarar på den stigande efterfrågan genom att öka produktionen och investeringarna, vilket i sin tur leder till att arbetslösheten faller tillbaka samtidigt som konsumtionen tar fart igen.

Jag vill dock upprepa att en konjunktur inte alltid följer detta genomsnittliga exempel. Ofta är det någon av komponenterna som inte uppvisar sitt vanliga mönster, och ibland ”stannar” ekonomin ovanligt länge i någon fas av cykeln. För några år sedan talades det till exempel mycket om ”jobless growth” när sysselsättningen inte tog fart trots hög tillväxt. Dessutom varierar längden på en konjunkturcykel mycket. Den kan vara mellan tre till tio år och vändpunkter blir därför svåra att förutse. Konjunkturnedgångar, det vill säga tiden då ekonomin går från en topp till en botten, är oftast korta. Det normala tillståndet för ekonomin är därför att vara i en tillväxtfas.

Källa: www.riksbank.se (utdrag ur föredrag 2008-10)



UTLOTTNING

LUNCH PÅ BRASSERIE LIPP!
Sedan 1986 är Brasserie Lipp ett känt vattenhål för Göteborgarna. Passa på att ta med dig en vän på lunch dit. Vill du vara med i utlottningen av luncher för två så maila namn, företag och adress till oss på Spira Rekrytering, info@spirar.se
Kanske blir du blir en av de lyckliga vinnarna !

För mer information: www.brasserielipp.com



HAR DU PROBLEM MED TEKNISK SERVICE...

...så ber vi att få bjuda på en rapport från en bekant bosatt i Sousse, Tunisien om en aktuell tele-/internet-installation. Denna historia innehåller allt: framgångar och misslyckanden, en folkilsken hund, ohämmat flörtande, tunisiskt kölappssystem och ett riktigt antiklimax. Håll till godo och få lite perspektiv på tillvaron:

Det hela började med att säkerhetspolisen gick in på alla caféer, restauranger och hotell där man har internet och klippte av nätförbindelsen. Detta skedde samtidigt över hela landet en dag för ett par veckor sedan. Tydligen var man rädd för att vissa individer eller grupper skulle använda nätet för att planera aktioner, demonstrationer, sprida otillbörlig information m.m. gällande konflikten i Mellanöstern. Detta medförde i alla fall att jag äntligen fick tummen ur att börja processen med att skaffa Internet hemma.

Steg 1 - Skaffa linje och nummer till lägenheten: Jag åkte tillsammans med Hafed, ägaren till min lägenhet, till Tunisie Telecom med kopia på mitt pass vilket jag blivit tillsagd att ta med mig. Till min stora förvåning hade man kölappssystem där, vilket INGEN tunisier förstår nödvändigheten av. Därför har de en typ av säkerhetsvakt där som eskorterar alla som kliver innanför dörren fram till apparaten och trycker fram nummerlappen. I princip alla tycker att just han eller hon är så viktig att man kan skippa lappen och gå direkt fram till någon av kassorna. Vakten, en ung söt kille på 20 år, har därför ett tufft jobb – han var alldeles stressad och svettig. Nåja, jag väntade snällt tills det var min tur, bara för att få reda på att eftersom jag är ”résident” i Tunisien duger inte passet utan jag måste visa mitt id-kort, vilket jag inte har just nu eftersom polisen är så sen med att ge ut dessa kort. Som tur var räckte det med en kopia på mitt provisoriska uppehållstillstånd. Det var alltså bara att gå hem igen, hämta papperet och gå tillbaka till Telecom, ta ny nummerlapp och vänta. Andra gången kom jag dit ensam och säkerhetskillen ville att jag skulle sitta bredvid honom och berätta ”allt” om mig själv. OK, jag skrev de blanketter som behövdes och blev sedan tillsagd att komma tillbaka dagen efter, betala 20 dinarer, och få en bekräftelse på att teknikerna kan komma och fixa linjen.

Steg 2 – Bekräftelsen Inga problem. Nästa dag var jag tillbaka, säkerhetskillen överlycklig att se mig igen, betalade 20 dinarer, fick mitt papper och skulle nu gå till tekniska sektionen som ligger i princip granne med min lägenhet. Där fick jag prata med en äldre man som hade 2, kanske 3, tänder i munnen, och han tyckte jag var den vackraste kvinnan han sett på länge och så trevlig dessutom och han skulle se till att ge mig extra snabb service och fick han bjuda mig på en kopp kaffe någon gång? Detta var på fredagen så Monsieur Tandlös bad mig komma på måndagen. Då var det dock det värsta ovädret på länge i Sousse så det var bara att glömma. Dagen efter var jag där och mannen ringde direkt till en installatör och sa att jag var en mycket viktig kund som skulle få hjälp genast. Installatören kom på 5 minuter men där slog det stopp. När han såg var jag bodde sa han: - ”Ojoj, bor du här där HUNDEN finns!?” HUNDEN är en folkilsken sak som håller till på gården bredvid och naturligtvis är det där kabelboxen sitter. Installatören sa att jag måste kontakta ägaren så att han ”eliminerar” HUNDEN innan han vågar sig in på gården. Jag känner inte ägaren till HUNDEN alls så jag fick prata med Hafed och Fethi (killen som jobbar i butiken på bottenvåningen) och be dem prata med ägaren. Detta tog 2 dagar, bland annat eftersom hundägaren en av dagarna drog iväg till Tunis för att se en MYCKET VIKTIG fotbollsmatch och inte brydde sig om att ordna med HUNDEN innan dess. Detta leder oss fram till gårdagen. HUNDEN var då ”eliminerad”, jag fick min linje och mitt nummer.

Steg 3 - Tillståndet: Dags att gå tillbaka till Tunisie Telecom, säkerhetsvakten frågade även han om han fick bjuda ut mig på kaffe, jag fyllde i nästa blankett som skulle ge mig tillstånd att få använda telefonlinjen för Internet. Detta tog, tro det eller ej, bara en kvart.

Steg 4 - Fixa internet på Planet = ANTIKLIMAX: Igår eftermiddag gick jag till Planet (internetleverantören) och detta trodde jag skulle bli det minsta problemet. Vad händer då? Jo, damen där frågade mig var jag bor. Jag gav henne denna uppgift och då säger hon:
- ”Tyvärr, det området är inte klart för ADSL”. Min naturliga följdfråga blir
- ”Och hur länge tror ni det tar innan det är klart?”
- ”Ja, det kan vara klart nästa månad, kanske det tar lite längre tid, men definitivt innan årets slut. Du får gärna göra beställningen och betala nu. Vi har ett specialpris om du betalar för ett helt år.”
- ”Så du menar att jag ska betala avgift för ett helt år och inte ens veta att internet kommer igång under denna tid?”
- ”Ja, men du får naturligtvis göra som du vill”.
- ”Tack, jag tror jag väntar.”

Summa summarium: Vad har denna vecka gett mig? Jo, en telefonlinje och ett telefonnummer, inbjudningar att dricka kaffe med en 20-årig kölappssäkerhetsvakt och en tandlös äldre teletekniker, MEN JAG HAR INGEN TELEFON OCH INGET INTERNET!

Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.



[ News september 08>> ]

[ News sommaren 08>> ]

[ News april 08>> ]

[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]



.