<< Tillbaka till huvudsidan

nyhetsbrev_rekrytering
NEWS SEPTEMBER 2009

Den coachande framtid är vår, i höst!
Krönikan - Snart vänder det uppåt! Men, är vi redo när det vänder?
Förenklade regelverk för företagare
Jobbcoaching
Svininfluensan
HR-tips - Se framgångarna så orkar du med motgångarna
Vi söker fler stipendiater!
Företagskulturen - Den osynliga grafittin
Vi erbjuder specialpris på Bokmässan
Bolag det går bra för som du inte visste om

DEN COACHANDE FRAMTID ÄR VÅR, I HÖST!

Kommer du ihåg september 2008 – full fart framåt. Sedan kom oktober och det var bara PANG – rätt in i en solid vägg av lågkonjunktur. En smäll som de allra flesta av oss fått känna av på ett eller annat sätt. Men efter snart tolv månaders massivt mediebombardemang av negativa nyheter så börjar det – äntligen – komma tecken på en förändring i positiv riktning.

En del tecken kan tyckas små, såsom att oxfilén tagit slut i charken på fredag eftermiddag. Andra är större, som en god vän med en nystartad investeringsfond. Han berättade häromdagen entusiastiskt att investerarna nu strömmar till i en helt annan takt än tidigare i år. Priserna på bostadsrätter och villor stiger och UC meddelar att företagskonkurserna minskat senaste månaden. Särskilt bra förefaller det att gå för detaljhandeln och flera svenska företag satsar utomlands. Ordet ”satsa” var det väl ändå snart ett år sedan vi hörde, eller hur.

Affärsvärlden meddelar att uttrycket ’botten är nådd’ nu är mer frekvent än någonsin. Här på Västkusten har det också ryktats om positiva nyheter inom bilindustrin. Koeniggsegg-konstellationen, som aspirerar på Saab, börjar komma närmre ett avslut. Kinesiska Geely Automobile och det svenska konsortiet Jakob AB, ryktas båda vara intresserade av Volvo PV. Oavsett utgången av detta så andas allt ändå en försiktig optimism. En efterlängtad optimism som vi saknat i nästan ett år.

Alla vi konsulter som, på ett eller annat sätt, arbetar med att hitta det allra bästa inom varje individ och företag, gillar förstås att man nu åter börjar se möjligheterna även i de små sakerna. Eller som coachen Olof Röhlander säger ”-Varje dag ovan jord är en bra dag!” Det gäller att uppskatta det lilla.

Vi har därför fyllt vårt News denna gång med en coachande positivism som vi hoppas skall smitta alla med känslan av att vi är på väg uppåt igen.

I vår krönika funderar vi på om företagen är redo för en vändning. Har man under det senaste året vant sig vid att enbart titta i backspegeln, så tror vi att det är dags att se framåt, annars får man se upp! Vi som författat denna är, förutom undertecknad, Bengt Kalin, Marie Algotsson och Johan Kalin.

Det ryktas om att regelverken för företagare skall förenklas i samband med att Sverige tar över EU-klubban. Låt oss hoppas!

Jobbcoaching är ordet för dagen. Även vi på Spira Rekrytering är delaktiga i detta tillsammans med M Communication. Det är, utan tvekan, stimulerande att utveckla människor i alla faser av arbetslivet. Vet du någon som behöver jobbcoaching så berättar vi gärna mer. Läs mer på hemsidan www.spirar.se

En liten anekdot om svininfluensan (förlåt A-H1N1). Närmast smittsamt oundvikligt i dessa dagar.

I vårt HR tips skriver vi om hur du övervinner motgångar och får framgång. Tvivlar du på att det går att resa sig ur svårigheter, så är artisten Whitney Houston en aktuell förebild, tillbaka med ett av sina bästa album någonsin. http://www.youtube.com/watch?v=6w9hro6B1tQ&feature=related

Ytterligare ett ledarskapsstipendium utlyses av Henrik Cederhed. Tidigare har bland annat Anna Eriksson, ekonomichef på Infocube, fått glädjen av ett eget ledarutvecklingsprogram. Ta chansen till utveckling – du också!

Kenth Åkerman funderar över den osynliga men viktiga företagskulturen och hur den påverkar oss alla. Tänkvärt, som vanligt.

Bokmässan närmar sig med stormsteg. För dig som inte redan bokat så kommer ett attraktivt erbjudande med rabatter på föredragen från A Point Consulting.

Må gott och ha en frisk och skön höst. Nästa News kommer i januari, då står Elizabeth Gummesson för krönikan. Håll ut!


Susanne Hydén


Foto: S. Hydén


Vi på Spira hoppas att vi och vårt News kan intressera, informera och inspirera dig en stund.

[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.


KRÖNIKAN

SNART VÄNDER DET UPPÅT!
MEN, ÄR VI REDO NÄR DET VÄNDER ?

Som konsulter inom personal- och kompetensutveckling möter vi idag ofta, alltför ofta, stressade och frustrerade organisationer. Bortblåst är den tidigare så omhuldade parollen ”medarbetarna är vår viktigaste resurs”. Cheferna tyngs nu av besparingskrav och försvinner in i möten bakom stängda dörrar. Medarbetarna tyngs av ökad arbetsbörda, detaljstyrning och oro för ytterligare neddragningar/besparingar. ”Snacket går” och de goda förebilderna lyser med sin frånvaro.

Sammantaget försvinner en betydande del av företagens tid och kraft ned i en improduktiv avgrund av ovisshet. Hotet om fortsatt nedgång tenderar att bli en spiral av negativ självuppfyllelse på alla plan. Det är nära till hands att fundera på om man låter både individer och företag gå under p g a beslut som tas under påverkan av ett farligt stressbeteende.

Om företagen betraktar sina medarbetare som produktionsenheter i stället för individer, riskerar de själva att på kort sikt tappa såväl kärnkompetens, lojalitet som konkurrenskraft. Långsiktigt kan detta även skada varumärke, attraktionskraft och förmågan att möta kommande konjunkturuppgång med dess krav på snabb tempoväxling.

Långsiktig framgång grundas på kompetensinventering av företagets humankapital - en inventering som beskriver vad varje medarbetare kan och vill bidra med för att utveckla sitt företag. Att involvera och omdisponera de befintliga resurserna får ofta gynnsamma effekter. Om/när varsel och förhandlingar ändå måste genomföras finns en större acceptans hos medarbetarna – både hos dem som stannar kvar och hos dem som tvingas lämna. ”Snygga avslut” är viktiga.

Vi som varit med om tidigare konjunkturnedgångar vet att för varje dag som går närmar vi oss nästa konjunkturuppgång. Vi måste därför göra insatser nu för att vara redo då.
Regeringen drar sitt strå till stacken genom att satsa 3 miljarder kronor på Coaching riktad till uppsagda medarbetare under åren 2009-2010.
Vad gör företagsledningen för alla som är kvar?
  • Vi är övertygade om att ledare som, genom synlighet och lyhördhet för organisationens mjuka värden, kommer att föra sina företag till lönsamhet och framgång.
  • Vi vet att individer som stärker sin självbild, attityd och målbild kommer att ha väsentligt bättre förutsättningar när det vänder. ”Det är inte hur du har det, utan hur du tar det”.
  • Vi vet att det finns effektiva verktyg som säkerställer kvaliteten i företagens humankapital.
I kristider har vi behov att samlas. Vi har behov av ett ledarskap med förmåga att mobilisera alla krafter i en positiv, förändringsmedveten och nyskapande riktning. President Barack Obama säger om och om igen: ”Yes, we can”.

Nu är den bästa tiden för oss att bygga upp ett humankapital som omfattar framtidstro, kompetens och handlingskraft. Låt oss gemensamt ta vara på denna möjlighet!

Susanne Hydén, Spira Rekrytering AB
Bengt Kalin och Johan Kalin, Booster Group AB
Marie Algotsson, Livsbalans Coaching




FÖRENKLADE REGELVERK FÖR FÖRETAGARE

Den här hösten är Sverige ordförandeland i EU, och snart är det dags för regeringen att enas om höstbudgeten. Förhoppningsvis innebär båda dessa händelser konkreta förslag som underlättar vardagen för Sveriges företagare. Några frågor som det snart borde fattas beslut om gäller slopad revisionsplikt och enklare aktiebolagsregler. Den 1 juli trädde en hel del nya lagar i kraft som påverkar företagare. Det gäller bland annat det nya HUS-avdraget, omregleringen av apoteksmarknaden och utökade möjligheter till omedelbart avdrag för inventarier av mindre värde.

Andra positiva nyheter för företagare är att utredningen om enklare redovisning föreslår att straffansvaret vid försenad årsredovisning slopas från 1 juli 2010. Likaså att Förenings lagsutredningen föreslagit enklare beslutsfattande i ekonomiska föreningar. I juni beslutades om ett nytt stöd för installation av solceller på upp till 60 procent av investeringskostnaden. Stödet riktas till företag, offentliga och privata organisationer samt till privatpersoner. I juni beslutades också om ny lagstiftning mot osund konkurrens, som bland annat innebär att en kommun eller ett landsting får förbjudas att bedriva sådan verksamhet som inte är förenlig med den kommunala kompetensen. I juli beslutades att monopolet på fordonsbesiktningen ska avskaffas, och nu får alltså privata företag starta besiktningsföretag och ansöka om ackreditering hos SWEDAC.

Du som har anställda kan komma att beröras av den nya semesterlagen som planeras träda i kraft under våren 2010. Den innebär bland annat att arbetstagaren under semestern får sin ordinarie lön samt ett semestertillägg. Regeln ska vara enkel att tillämpa och kräver inga svåra beräkningar. Det kan också vara bra att påminna om de förbättrade villkor som gäller för nystartsjobb sedan i våras. Sedan den 1 januari 2009 kompenseras arbetsgivaren med den dubbla arbetsgivaravgiften. Möjligheten för arbetstagaren att uppfylla villkoret för ett nystartsjobb utökades också från 1 februari 2009.

Källa: www.regeringen.se och Ingela Henning, SEB



JOBBCOACHING
Tillsammans med M Communication så har vi på Spira Rekrytering AB samlat en grupp olika, duktiga coacher. Vårt programupplägg innebär att deltagarna:
  • Får en egen jobbcoach
  • Får stöd och coaching för att själv skriva en individuell ”mål och plan”.
  • Får en ”verktygslåda” för att se nya möjligheter till arbete, utbildning och praktik.
  • Får en aktuell information hur arbetsmarknaden ser ut i olika branscher för tillfället.
  • Får hjälp med att skriva och uppdatera ett personligt brev och CV samt intervjuträning.
  • Får kunskap i hur och var man kan jobbnätverka.
  • Får tillgång till anpassade aktiviteter. Ex.vis hur man startar-eget, skriver affärsplan, gör företagsbesök i syfte att få praktikplats
För mer information om coacherna och hur vi arbetar gå in på: www.spirar.se

Samråd gärna med oss och din kontaktperson på AF för att hitta just den jobbcoach som kommer att passa dig allra bäst. Det är vårt uppdrag och ambition att just du skall känna att coachningen gett dig värdefulla kunskaper, utveckling och insikter inför framtiden. Vi brinner för att få människor att nå sina mål. Att komma från nuläge till önskat läge.



SVININFLUENSAN


Har ni noterat att det är färre handskakningar och kramar i dessa A-H1N1 dagar? Rapporter om nöden av att vaccinera sig blandas i lika delar med rapporter om vaccinets eventuella ofullkomlighet. Handsprit, i alla olika former, har seglat upp som företagens nya favorit-give-away och börjar ta slut i lagren. På barnens skola hälsar numera lärare och elever på varandra med armbågen. Det vill säga att man böjer armen och lite vänskapligt buffar armbågarna mot varandra. Gott så, men så kom min ena dotter och sa: ”-Mamma hur tänker de egentligen när vi skall hälsa med armbågarna mot varandra?” ”-Det är för att ni inte skall smitta varandra med influensan” sa jag. ”

-Men de säger ju att när vi nyser så skall vi göra det i armvecket precis bredvid armbågen!” Ja, ännu en gång så konstaterar jag att barnen ofta gör en svaret skyldig och att vi vuxna inte alltid är så smarta som vi tror.



HR TIPS!

SE FRAMGÅNGARNA SÅ ORKAR DU MED MOTGÅNGARNA
Nu är det höst och arbetsuppgifterna strömmar till i en aldrig sinande takt. Du jobbar på för fullt och oroar dig för att uppgifterna när som helst skall bli dig övermäktiga. Men det mesta handlar om hur du tänker.



Eller som en av mina coachvänner säger; det är inte hur du har det – utan hur du tar det. Så istället för att ständigt känna dig otillräcklig, på det där ”svenska” viset, så fira istället de vardagliga framgångarna. Då kan du se det du och andra genomfört som styrkor. Här kommer några exempel!
  • En receptionist tog emot 300 samtal på en vecka och missade inte ett enda meddelande.
  • En ekonom sammanställde ett bokslut för tre dotterbolag och klarade det trots att flera uppgifter saknades från början.
  • En VD genomförde alla utvecklingssamtal med medarbetarna redan före den utsatta tiden, trots att arbetssituationen var pressad.
  • En föräldraledig engagerade övriga föräldrar på förskolan så att barnen fick bättre mat.
  • En copywriter hann med två pass löpning under veckan som gick.
Gör en egen lista på vad du har klarat av, hemma eller på jobbet. Det spelar ingen roll – allt är små segrar. När du nu står inför nästa utmaning så kommer dina gamla segrar att göra arbetet enklare. Du får lättare i att ta tag i uppgiften. Börja gärna med det du kan först så har du mer tid i slutet för det som är svårare.


VI SÖKER FLER STIPENDIATER !

Efter vårt förra News, där vi sökte lämpliga kandidater, återkom Henrik Cederhed till oss. ”-Jag har fått så många bra sökande att jag beslutat att ge fler chansen att utvecklas!”

Så passa på att söka nu! Under fyra år har stipendiet delats ut för att uppmärksamma och uppmuntra kvinnors handlingskraft och ledarskap. Stipendiet består av en privat beteendevetenskaplig utbildning som går på deltid under ett halvår. Totalt omfattar utbildningen 130 timmar och är inriktad på kommunikation, coaching och ledarskap. Utbildningen är värd 40 000 kr.
Läs mer och nominera dig själv eller någon annan på:
http://www.cederhed.se/stipendium.html

Förra stipendiaten heter Anna Eriksson och är ekonomichef på Infocube i Göteborg.
"Det är en handfast och praktisk utbildning i kommunikation och ledarskap som har överträffat mina förväntningar. Magiskt! Jag har vuxit och utvecklats enormt mycket."





FÖRETAGSKULTUREN – DEN OSYNLIGA GRAFITTIN

Det står skrivet på väggarna. Finns där varje dag. Mer eller mindre tydligt i sin egen osynliga bläck utläses text och bild på olika sätt av alla berörda. Samtidigt som det inte finns där alls är det en starkt avgörande faktor för både trivsel, medarbetarlojalitet och kundnöjdhet. Utan något egentligt värde är det dessutom företagets värdefullaste tillgång.



Du vet vad det handlar om, företagets värderingar, kulturen i verksamheten – organisationens osynliga graffiti. Verksamhetens inre värden, det som påverkar och styr det dagliga arbetet utan att ens behöva beskrivas. Det är också kulturen som alla är nyfikna på hos framgångsrika aktörer. Hur ser den ut i den verksamhet där du arbetar? Kulturen skapar en känsla som kan förnimmas vid alla kontakter med medarbetare i organisationen. Att jobba med något som inte existerar, styra företaget efter oskrivna lagar och få alla med på spåret kräver tydlighet. En mjukvara som är högst väsentlig för framgång.

Framgångsrika företag som IKEA, Walt Disney och Toyota har starka och tydliga företagskulturer. Du kan säkert finna fler. Är kanske ditt företag ett av dem? Jag är övertygad om att den osynliga graffitin varit en starkt bidragande orsak till expansion och framgång. Och den hänger mycket ofta samman med en starkt engagerad ledare. Vi minns Jan Carlzon som koncernchef och VD för SAS under 80-talet. Det var hans tydliga och karismatiska ledarstil som starkt bidrog både till kulturen och resultatet. Ibland ställer jag mig frågan; Vad händer exempelvis med IKEA när Ingvar Kamprad väljer att träda åt sidan?

När Body Shop startades 1976 valde Anita Roddick instinktivt att ”sälja företagets värderingar” som i de allra flesta fall var kosmetikaindustrins raka motsats. Hon hävdade bestämt att det går att förena social medvetenhet med en strävan efter vinst. Från början skulle man ärligt tala om vad en produkt kunde åstadkomma, förpackningen ansåg man vara ovidkommande och produkterna skulle aldrig testas på djur. Man satsade enligt egen utsago aldrig en cent på reklam, bannlyste ordet ”skönhet” och de allra viktigaste var företagets engagemang i större frågor; skydd av miljön eller att vara en engagerad del av samhället. Body Shop försökte leva efter en enkel tes: ”Tala om vad ni vill ha, så ska vi försöka ordna det.” 30 år efter starten, 2006 köpte kosmetikföretaget L´Oreal Body Shop för 652 miljoner pund. Det var säkert en och annan slant för den osynliga graffitin inräknad i den ofattbara summan.

Hur skapas kulturen?
Den amerikanske forskaren Benjamin Schneider beskriver en stamsystemsmodell för att bedöma företagskulturer. Schneider menar att alla stammar, även organisationer, har fyra olika kännetecken: riter, ritualer, symboler och regler. En av de årligen återkommande riterna i alla moderna företag är utvecklingssamtal och lönesamtal, det kan ibland bli till en riktig cirkus; Vem eller vilka ska befordras? Och hur mycket kommer lönen att justeras. Ritualer markerar viktiga händelser och skapar gemensamma band mellan medarbetarna. Företagsjubileum, födelsedagar och nya stora kunder som firas. Hur ofta firar ni en kund? Hur ofta firar ni en medarbetare som gjort ”något extra”? Symboler visar vad företaget står för. Budskap kan förmedlas genom att levandegöra grundaren (ex: Disney-koncernens upphovsman, Walt Disney), företagets motto (ex: Avis: "We try harder") eller en speciell utmärkelse som tilldelats företag (ex: Scandorama – årets bussresearrangör.) Skrivna och oskrivna regler är det som slutligen sätter spelplanen för vilket beteende som accepteras eller inte i företaget. Det finns regler för säljarnas besök, rapportering av reseräkningar, regler för fakturering och betalning, regler för leveranser.

Färre skandaler genom att måla din egen graffiti
Du har säkert själv kanske både arbetat och varit kund någon stans där man inte har en bra kultur. Och det är varken kul att jobba där eller otur att det blivit som det blivit. Kulturen är alla medarbetares ansvar i vardagen. Alla verksamheter har en kultur, oskrivna lagar, antingen man har beskrivit dem eller inte. Så varför inte istället bestämma vad man vill ha. Kan du själv svara på frågor som: Varför är vi här? Vad tror vi på? Vad står vi för? Hur ska vi förhålla oss till varandra? Vad accepteras respektive accepteras inte? Vilka värden är viktiga? Ja, då har du och dina kollegor troligen en bättre helhetssyn på vad verksamheten går ut på. Kulturen har klarnat. Jobbet har fått en klarare mening.
Att arbeta med kulturfrågor är ett ständigt pågående arbete och får inte vara en slogan på konferensen eller något som kan läggas åt sidan för att istället fokusera på månadens resultat.
Det är dags att synliggöra den osynliga graffitin och istället göra den till en given del i varje verksamhets strävan för framgång. Fram för ett mer värderingsstyrt företagande och vi slipper säkert också en del av de senaste årens skandaler. Och får dessutom både mer etiska och sundare företag, mer långsiktigt hållbara beslut, nöjdare kunder och medarbetare som gillar att gå till jobbet.

Kenth Åkerman
Perspektivskapare, coach och författare. Cert NLP Trainer www.relationsbyggarna.se



VI ERBJUDER SPECIALPRIS PÅ BOKMÄSSAN

Passa på att beställ ditt seminariekort till Bokmässan via A-Point Consulting. Årets seminarieprogram bjuder på 442 seminarier med 785 författare och andra medverkande. Vi firar 25-årsjubileum och har sänkt priset på seminariekorten med 25%. Specialrabatt får du endast via länken:

http://www2.bok-bibliotek.se/webshop_Apoint/

www.bokmassan.se hittar du hela programmet och nyheter!



BOLAG DET GÅR BRA FÖR SOM DU INTE VISSTE OM

Forbes berättar nu om kanonidéer med låga startupkostnader som genererar mångmiljonintäkt till ägarna. Låt dig inspireras!

Här kommer några exempel:

  • Bästa kompisarna Adrian Salamunovic och Nazim Ahmed, vars bolag DNA 11 hade intäkter på motsvarande 10 miljoner kronor ifjol, grundades 2005 med hjälp av en insats på 14.000 kronor. Affärsidén att göra tavlor med DNA-avbildningar visade sig vara en snilleblixt. Redan första månaden sålde de båda kompisarna tavlor för motsvarande 280.000 kronor.
  • Har du hört talas om schweizaren Samuel Liechti och hans bolag BlackSocks.com? Här kan du prenumerera på italienska strumpor som skeppas direkt till din dörr. På tio år har Liechti skaffat 40.000 aktiva kunder i 74 länder med intäkter på närmare 30 miljoner.
  • Före detta ståuppkomikern Risa Barash, grundade år 1999 hårdvårdsföretaget Fairy Tales Hair Care i New Jersey i USA. En hårlusepidemi i barnens skola fick den då 33-åriga entreprenören att ta fram ett ekologiskt förebyggande schampo, istället för de kemiska substanser som man vanligtvis behandlar med i efterhand. Start-upkostnaden låg på drygt 7.000 kronor - ifjol hade bolaget intäkter på 45 miljoner.
  • Makarna Kevin och Angie O'Brien kastade sig för några år sedan in i flyttbranschen för husdjur. På sajten PetRelocation.com erbjuder man att flytta levande djur över hela världen. I tjänsten ingår allt ifrån flygbokning till veterinärundersökning och karantän.
  • Bolaget spår intäkter på 25 miljoner för 2009, upp nästan 40 procent från ifjol.
"Har du en galen affärsidé? Den kan faktiskt visa sig fungera", skriver Forbes.com på nätet. Så låt dig inspireras att bli lite galen!

Källa: Dagens PS


Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.


[ News maj 09>> ]

[ News februari 09>> ]

[ News september 08>> ]

[ News sommaren 08>> ]

[ News april 08>> ]

[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]



.