<< Tillbaka till huvudsidan

nyhetsbrev_rekrytering
NEWS FEBRUARI 2010

"Det måste inte vara 100%"
KRÖNIKAN: Svartsjukeakuten av Elizabeth Gummesson
Intervju Therese Albrechtson – att våga och brinna för att vinna
HR & Juridik tips
När det som inte får hända händer
Våga sätta färg på tillvaron!
Har du rätt namn o/e partner för att lyckas i karriären?
Utlottning – Coffe Card’s
Utlottning – Biljetter till Beatiful Business Event
Är du också arg?


"DET MÅSTE INTE VARA 100%"

Citatet kommer från en härligt inspirerande föreläsning av Peter Wallén. Han pekar mitt i prick på den moderna människans strävan att alltid vara fullkomlig, 100%, i alla livets situationer och hur illa denna smått omöjliga ambition faktiskt gör oss. Både fysiskt och psykiskt. För vi vill vara 100% på alla områden; hemma, fritiden, jobbet osv. Han berättade om hur han i stressiga perioder gärna vaknar vid 04:00 – då han borde sova som bäst – bara för att hans hjärna går på högvarv av stress. "-Jag kallar det för möten med mig själv som jag inte visste om" säger Peter.

Kände du igen dig? Så om vi inte skall vakna mitt i natten så är det kanske bättre att vara 90% lite oftare, så vi istället mår bra långsiktigt?! Spira Rekrytering startade faktiskt med arbetsnamnet Hundra Procent Rekrytering, för att förmedla kvalitet, funktion och stringens. Men efter lite mer eftertanke så kändes Spira Rekrytering laddat med mer positiva värderingar. Spira – att växa fram och utvecklas.

Då jag nyligen missade ett möte, drabbades jag av ögonblicklig prestationsångest, dåligt samvete och allmänt påslag av stress. Jag sa min ursäkt i telefonen med skammens rodnad brinnande på kinderna. Att då få den varma men krassa kommentaren "-Susanne, du är inte mer än människa" var så befriande. Tänk att denna proffsiga, intressanta och upptagna person faktiskt bekräftade att det var ok för mig att inte vara 100% precis hela tiden. Det påminde mig verkligen om hur det egentligen är, eller borde vara. Att även affärsmöten borde vara lite mer mänskliga.

En vecka senare sågs vi och mötet blev bra, kanske till och med bättre, med denna adderade insikt och ödmjukhet. Att jag sedan skrotade min digitala kalender för en gammal ”hederlig” papperskalender, ja det är en helt annan sak. Hursomhelst kände jag att jag lärt mig något nytt. Och så tänkte jag på hur jag hört Henning Mankell säga att ett av hans livsmål är att han skall lära sig minst en ny sak varje dag. En dag utan kunskap är en förspilld dag!

Vår krönikör Elizabeth Gummesson, strävade efter att vara just 100% inom alla områden: på jobbet/i familjen/med vännerna. Denna strävan gav henne inga pauser utan höll bokstavligen på att kosta henne livet. Två gånger dessutom. På föreläsningar och genom sin bok Good Enough har hon nått tusentals svenskar med detta viktiga budskap – att nivån gott nog oftast räcker. Nu kommer hon med en ny bok som behandlar en av våra vanligaste relationsförstörare, både hemma, på jobbet och mellan vänner. Boken heter ”Svartsjukeakuten” – och den känns glödhet.

Nitton år gammal var Therese Albrechtson, en helt vanlig tjej från Partille, med om en riktigt otäck händelse. Hon blev drogad ute på krogen. Lusten att skapa en bättre trygghet för sig själv och andra, tog henne med ut på en resa i egenföretagande som visat sig bli en framgångsresa i entreprenörskap och många, många fina utmärkelser. Men en hjärnblödning för två år sedan ledde också henne på en inre resa. Under ett trevligt samtal fick jag veta lite mer om Therese, läs om ett varmt möte mitt i vintern.

Vi har utökat våra tips med att gälla både HR och juridik. Denna gång handlar det om hur du kan definiera ditt varumärke genom sociala media samt vikten av en företagsförsäkring.

Årets föreläsare, Olof Röhlander, har bidragit med ett färgstarkt inlägg från Albanien. Våga mera färg du också! Mer om Olof kommer i News senare i år.

Påverkar namn eller val av livspartner din karriär? Enligt namnforskaren Eva Brylla och terapeuten Marita Moberg Spence så är det så.

UTLOTTNINGEN återkommer i detta News. Vill du vinna ett alldeles eget Coffee Card och får en riktigt mysig stund på en i landets snabbast expanderande kedjor; Espresso House så läs mer längre ner i Newset om detta.

Vi ger dig också möjlighet att gå på en helkvälls Trendspaning i Göteborg, Malmö eller Stockholm med Driftig.nu. En chans du bara inte får missa! 3 biljetter per ort lottas ut.

Avslutningsvis några riktigt arga stunder som, förhoppningsvis, kan locka dig till lite skratt. För skratt är i alla fall helt 100% nyttigt. Vi hörs!


Susanne Hydén


Foto: S. Hydén


Vi på Spira hoppas att vi och vårt News kan intressera, informera och inspirera dig en stund.

[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.


KRÖNIKAN: Svartsjukeakuten av Elizabeth Gummesson

Söndag morgon och minusgrader. Jag sitter i en taxi som tar mig på tomma gator genom huvudstaden denna januarimorgon; jag är på väg till TV4 studion på Gärdet och ska medverka i Nyhetsmorgon. I dagarna släpptes min andra bok, Svartsjukeakuten, och den är redan en av de mest sålda böckerna på förlaget just nu. Ämnet är hett, allmängiltigt, träffande, viktigt och ändå finns ingen hjälp att få. Förrän nu.

Svartsjuka förstör relationer. Inte bara mellan kära utan även mellan syskon, vänner, kollegor, släktingar, i våra nya mixade familjer med halvsyskon, styvpappor och mammas nya kille. Fruktan att inte längre räcka till, ångesten att kanske bli bortvald för någon annans räkning, den svidande rädslan att förlora den kärlek vi får av någon närstående som ger oss bekräftelse och som rättfärdigar vår existens – svartsjuka är verkligen en svart sjuka.

Jag har gjort massor av research, läst artiklar och rapporter och forskningsmaterial, gjort intervju efter intervju, läst mejl och brev som kommit till mig, haft långa samtal och slutligen utarbetat en metod för att faktiskt bota sin svartsjuka, eller sätta stopp för andras svartsjuka. Att få tag i personer som har en historia att berätta har varit det allra enklaste i arbetet med boken; hundratals människor i hela landet, ja i några andra länder också, har berättat om sina upplevelser, öppnat sitt hjärta, anförtrott sig och ibland avslöjat sådant som de aldrig sagt till någon annan tidigare. Alla i Svartsjukeakuten är nämligen anonyma. Med andra ord kan man berätta hur rakt och ärligt som helst utan att riskera konsekvenser.

När jag blev tillfrågad om jag ville gästa Nyhetsmorgon dök idén med att ha med ytterligare en gäst upp ganska tidigt, någon som ville berätta om sin svartsjuka, eller som blivit drabbad, nu eller förut, skulle bli ett extra komplement till ämnet. Det var då problemen tillstötte. Ingen ville berätta. I tv alltså. Jag har ringt, mejlat, smsat. Jag har bönat och bett, letat och sökt. Redaktionen ringde runt, alla jagade någon. Men ingen ville. Ingen vågade. För vad skulle folk säga?

Svartsjuka är nämligen oerhört tabubelagt; vi pratar inte om svartsjuka fastän vi lider av den, fastän den upptar mycket energi och tid och kraft av oss själva och våra relationer, så pratar vi inte om svartsjuka. Vi pratar om resor, julen, nyårslöften, vi pratar om svininfluensa, om dyrare kaffe, om Robinson och Melodifestivalen, men vi pratar inte om det som berör oss mest.

Jag möter många människor i mitt arbete som coach och vägledare, med ledarskapsutbildningar, föreläsningar, sorgbearbetning och med barn, och jag blir ständigt påmind om detta att vi inte pratar om det som är viktigast. Som om vi tror att det ska försvinna om vi inte uppmärksammar det för mycket, att det ska försvinna av sig självt.

Ingenting bara försvinner. Man kan lära sig att hantera sin situation, man kan lära sig att leva med beteenden och tyvärr normaliserar vi många onormala beteenden hos oss själva och hos andra, därför att vi helt enkelt vänjer oss. Det är olyckligt, eftersom vi kan ta itu med det mesta och därmed öka vår livskvalitet.

Så nappade plötsligt Therese från Arboga. Hon hade varit med i tidningen Må Bra, där jag intervjuades om svartsjuka, hon och hennes man berättade om hur svartsjuk hon var förut och hur de arbetat med varandra för att komma bort från problemen. Therese lät sig övertalas, och nu sitter hon i en annan taxi och vi ska snart mötas i studion och lyfta den här viktiga frågan tillsammans. Jag är stolt att vi vågar, och jag är glad att jag valde det här brinnande ämnet, att det nu finns en utväg.

Jag tror att Sveriges alla svartsjukingar är beredda.
Jag tror att det är dags nu. Att ta itu med det här på allvar.
Strax framme vid tv-studion, nu väntar kaffe, smink, mikrofon, varma studiolampor och sändningslampan som blinkar rött.
En ny dag på jobbet startar.

Förresten, hur har du det själv med svartsjukan?


Elizabeth Gummesson
www.gummessoncoaching.com



Intervju Therese Albrechtson – att våga och brinna för att vinna



Innan vi faktiskt äntligen hinner ta den där lunchen som vi talat om så länge, mitt i all hets och stress innan julen, så har jag tänkt en del på vem Therese Albrechtson egentligen är. Via media känner jag henne som en ovanligt tuff 24:åring med stenhård attityd som startade sin bana med försvarsspray och varit mycket omskriven inte minst i samband med böckerna ”Mind your own business” & ”Våga, vårda, vinn” som kom ut under 2009. Men så har jag också träffat en helt vanlig tjej, där vi exempelvis stått bakom scen på Idémässan och varit lite smånervösa och fnissiga inför våra respektive framträdanden. Det är klart att man blir nyfiken på att få reda på hur det kommer sig att hon blivit denna superentreprenör. Jag frågar om hon har med sig företagandet hemifrån?

–Nej, jag kommer från en helt vanlig familj utan någon som helst vana av egenföretagande, fast mycket sport och vinnarvilja fanns det ju med hemifrån förstås, säger Therese och ler.

Hon berättar att det hela istället började med att hon som 19-åring blev drogad ute på ett dansställe i Göteborg. Jag ryser när hon berättar om hur fort allt gick och hur hon klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Men sedan beslutade hon sig för att leta upp en produkt för tjejer att kunna försvara sig med.

–Jag hittade ett försvarsspray och i skolan kunde man testa att starta företag via Ung Företagsamhet. Så startade jag Bodyguard Säkerhetsprodukter och det gick riktigt bra.

Lånen från familj och vänner var återbetalade inom ett knappt år och Therese blev snabbt både etablerad som företagare och omskriven. 300.000 sålda flaskor senare beslutade sig Therese för att sälja företaget. Varför?

–Jag var färdig, säger hon enkelt. Det var en otroligt lärorik resa då jag utan några egentliga grundkunskaper fick lära mig att driva ett ganska stort företag. Men också en hel del tråkiga erfarenheter med sådant som gick fel och slutet kom i samband med en olycka då jag blev riktigt sjuk.

En hjärnblödning för drygt två år sedan, ledde till att Therese hamnade på sjukhus. Det var allvarligt och det tog tid att återhämta sig. Att vara så ung och plötsligt inte orka med allt som hon tidigare gjort innebar att hon fick göra flera nya livsval. Ett av dem blev att lämna Bodyguard och gå vidare med annat.

–Man får inte tänka på hur det var innan. Det är bara att stryka över alla gamla mål och sätta upp nya mål. Sådana som funkar här och nu, säger hon och får det att låta enkelt. Men det förstår jag att det inte varit.

Idag driver hon tre bolag inom helt olika områden, men där alla grundas i hennes nyfikenhet för det nya och det som känns lite WOW! Ett starkt mode- och designintresse fick henne att starta Greyzone med egendesignade produkter i främst svart & vitt. Men den största tiden idag lägger Therese på att få ut budskapet om gott entreprenörskap och att våga göra det man tror på genom att föreläsa och utbilda.

- Idag vill jag lägga tiden på att hjälpa andra att göra rätt livsval. Få dem att våga göra det som de verkligen brinner för och ger dem både energi och business! Men för att bli duktig så måste man se utanför boxen och det försöker jag verkligen förmedla.

Therese har ett fullspäckat schema av föreläsningar framför sig och många som slåss om hennes uppmärksamhet. Särskilt efter att hon utsågs av Business Week till Europas bästa unga entreprenör. Dessutom är hon EU ambassadör för kvinnligt företagande, blivit utsedd till Årets Kvinna och mycket mer.

-Jag måste tänka på att leva som jag lär andra. Och visa att det är viktigt att trivas med det man gör, att ha roligt, säger hon, innan vi skiljs åt i snöyran. Och jag tänker att det sannolikt är just det som gjort och gör henne så framgångsrik. En bestämd men samtidigt trovärdig och ödmjuk affärskvinna som kommer att fortsätta att inspirera och entusiasmera i många år framöver och som det alltid är roligt att ha en pratstund med.

www.theresealbrechtson.se

PS. När vi skulle fotografera Therese utspelades följande lilla episod.

En man som kände igen henne kom spontant fram och ville köpa hennes bok. Vår fotograf, Susanne Hjalber, fångade Owe Sterner när han fick med sig ett eget exemplar. Alla tillfällen för affärer är rätt tillfällen! DS

HR & JURIDIK TIPS

DEFINIERA DITT VARUMÄRKE GENOM SOCIALA MEDIA
Sociala media kommer idag starkt som kanaler för företag och personer att nå ut med sitt budskap. Men det finns också den motsatta effekten kan uppstå. Mest omtalad är kanske den amerikanske musikern Dave Caroll vars gitarr gick sönder vid en flygning med United Airlines. Under ett års tid arbetade han för att få ut ersättning men fick bara Nej. Då skrev Dave en sång och la ut på You Tube.


En vecka senare hade flera miljoner sett videon ”United Breaks Guitars”, United’s aktier störtdök och Dave Caroll fick – förstås – äntligen ut ersättningen för sin trasiga gitarr. Men skadan på United’s varumärke lever vidare på You Tube med tusentals ”klick” varje dag. Idag måste alltså företagen ta sociala media på allvar och ha beredskap att nå ut och bemöta både ris och ros. De företag som sticker huvudet i sanden och inte vill inse detta har en uppenbart ROI – Risk Of Ignorance. Facebook är exempelvis den andra mest besökta platsen efter Google i dagsläget.

”-Sociala media är snabba och transparenta, därför är det viktigt att det man lägger ut är riktigt” säger Jan Ekström, VD på Netoptions. Han tillägger ”-Idag sker sökningarna i realtid och utan fördröjning från exempelvis Google in i Twitter, Facebook och LinkedIn. Det du lägger ut där syns direkt om någon söker.”

Ur ett rekryteringsperspektiv är det förstås också viktigt att fundera på det egna varumärket ser ut. Om du blir ”googlad” och dina uppgifter från exempelvis LinkedIn blir synliga, är det så som du vill bli uppfattad och är uppgifterna aktuella? Är du synlig med bild är den rätt för ditt personliga varumärke?

Självklart finns Spira Rekrytering AB med på nätet. Förutom med vår hemsida hittar ni oss bl.a. på Facebook i ”SPIRA GROUP” och ”JOBBCOACHING i Göteborg”. Bli gärna medlem.



NÄR DET SOM INTE FÅR HÄNDA HÄNDER

När allt rullar på utan mankemang är det lätt att glömma att tvister tyvärr uppstår för de flesta företagare någon gång. Den kan vara en tvist med kund, leverantör eller annan affärspartner. Då är det viktigt att veta vilka eventuella kostnader, man som part i en tvist, har rätt att yrka ersättning för då man hamnar i domstol. Dessutom veta vilket skydd ens rättsskyddsförsäkring erbjuder, om man nu har en sådan, för att kunna göra ett väl avvägt beslut om en tvist är värd att driva.



De allra flesta företagare som har en kombinerad företagsförsäkring av något slag har oftast rättsskydd. Hos en del försäkringsbolag kan du skräddarsy din företagsförsäkring efter den bransch du jobbar inom. Därför kan det vara en god idé att titta efter i försäkringsvillkoren om rättsskydd ingår i din företagsförsäkring eller om det är något som du måste lägga till.

Försäkringsvillkoren rörande rättsskyddsförsäkring är till vissa delar ganska likartade. Försäkringstagaren skall ha varit försäkrad för samma risk och haft samma försäkringsbolag i två år som huvudregel för att skyddet skall gälla. Det är därför viktigt att teckna en företagsförsäkring direkt när man startar sitt företag.

Notera att en rättsskyddsförsäkring inte endast gäller om försäkringstagaren hamnar i domstol. Tvist föreligger så fort ett krav bestrids och ersättning utgår även om parterna exempelvis löser tvisten i en förlikning. Det är också viktigt att notera vilka undantag försäkringen har. Ett vanligt undantag är t. ex. att ersättning inte utgår då tvistebeloppets storlek understiger ett halvt basbelopp (21 400 kronor).

Källa:
www.lawsolution.se



VÅGA SÄTTA FÄRG PÅ TILLVARON!

Albanien är ett av Europas allra fattigaste länder. Arbetslösheten är stor, det finns få saker att glädja sig åt och ännu färre saker att inspireras av. I början av år 2000 ville den nye borgmästaren i Tirana ändra på detta. Han hette Edi Rama och fick en dag en helt galen idé.



Edi Rama trodde på människor och på människors vilja att själva ta tag i sin framtid oavsett utgångsläge. För att skapa en förändrad attityd till livet och framtiden valde borgmästaren att man skulle sätta färg på staden och frångå de vanliga grå och intetsägande färgerna som Tiranas invånare vant sig vid. Edi Rama, som själv är konstnär i grunden, beordrade att alla stadens husägare skulle tilldelas gratis färg, vilket också skedde. Dessa började sen måla sina hus efter eget tycke med uppmuntran om att använda just positiva färger. Samtidigt planterades närmare 1800 träd i staden.

Stadens fasader målades så om i medvetet glada färger såsom gult, grönt, viloett och så vidare. Ett mycket vågat grepp som krävde mental styrka, framåtanda och mod att våga testa något nytt för att förändra invånarnas mentalitet och inställning till sin stad. Det visade sig vara ett mycket lyckat grepp.

Idag gör resebyråerna reklam för Tirana som bygger på just detta: "Tirana - huvudstaden med de roligaste färgerna i världen!"

År 2004 vann Edi Rama titeln: "Världens bästa borgmästare".

Vad kan du göra för att sätta färg på tillvaron? Har du också en vågad idé som du inte vet om du ska sjösätta? Vill du skapa något utöver det vanliga för att göra världen lite bättre?

Låt storyn om Edi Rama då inspirera också dig till att faktiskt våga göra det som andra bara låter stanna vid en galen idé. Tänk om den idén är briljant? Det vet du inte om du inte vågar testa. Eller vad du kan vinna!

Källa: Olof Röhlander, www.upphopp.se



HAR DU RÄTT NAMN O/E PARTNER FÖR ATT LYCKAS I KARRIÄREN?

Namnforskaren Eva Brylla vet mer om detta efter en grundlig genomgång. Inte mindre än 17 vd:ar i svenska publika bolag heter Anders, medan 133 personer med det namnet återfinns i bolagens styrelser. Carl/Karl är med 142 representanter det vanligaste namnet i publika bolagsstyrelser medan bara fem VD:ar är döpta till det. Bolagens toppchefer har vanligen traditionella namn som Karl, Erik, Per och Olof.

Bland kvinnorna är det Maria/Mia, Anna, Margareta, Elisabeth och Birgitta som gäller. Det är vanligt med traditionella namn i burgna kretsar, där framför allt pojknamnen behålls generation efter generation, säger Eva Brylla.

Bland vd:arna i börsbolag hittar man även något modernare namn som Fredrik och Johan. Kvinnornas namn är det svårare att uttala sig om eftersom de är så få. Även om alla vd:ar hette Annika, skulle det ändå finnas tre gånger så många med namnet Lars.

Moran Winsteen Albin och Haleh Nezamabadi vid Stockholms universitet har, i sin kandidatuppsats A road to success – a strategic plan for young female leaders, kommit fram till att en stöttande och jämställd partner är nödvändig för att unga kvinnor ska kunna bli toppchefer.

Men även manliga chefer har stor nytta av en trygg relation som ger energi. Om du är chef och ännu inte har hittat din partner, bör du leta efter en stark person med egen identitet. Som du vet är chefsjobbet stundtals väldigt krävande, och det måste din partner vara medveten om.

Men den du lever med måste också kunna stå upp för sig själv och sätta gränser. Han eller hon bör vara modig och kunna sätta ner foten när du tar på dig för mycket, säger Marita Moberg Spence, terapeut från Göteborg. Det är en tillgång både karriärmässigt och känslo¬mässigt att ha en livskamrat som du kan ha intensiva jobbdiskussioner med. Men det är bra om han eller hon vill begränsa de samtalen. Dock utan att det blir FÖR mycket.

Ett förhållande där partnern ständigt servar och underlättar för chefen att jobba mer är omodernt enligt Marita Moberg Spence. Hon träffar ofta manliga chefer i 50- eller 60-årsåldern som har haft en sådan relation. I slutet av sina karriärer är de i kris för att de har missat så mycket, både i relationen till sina barn och till sin partner.

När förhållandet knakar i fogarna beror det ofta på att man inte bjudit in den andre i sitt liv och sina bekymmer. För att få mer närhet och förtrolighet måste man ibland ha djupa samtal. Annars glider man ifrån varandra. Det går inte att komma hem, vara uppfylld av jobbet och sedan gå och sätta sig ensam med en drink. Dela med dig. Du behöver inte gå in på detaljer, men berätta vilka känslor dagens händelser har väckt hos dig.

Källa: Dagens Industri & Chef



UTLOTTNING – Coffe Card’s

Nu har du möjlighet att vara med i utlottningen av 10 stycken Coffee Cards laddade med 200:- som räcker till en riktigt mysig stund på ett Espresso House nära dig. Sedan kan du ladda upp ditt kort igen och få upp till 20% reducerat pris på kommande mysiga stunder.

Är du i Göteborg så är Vallgatan en personlig favorit. Men med expansionstakten som detta kaffeparadis har så kommer snart varje svensk stad ha kunna erbjuda ett eget favoritställe. Läs mer på
www.espressohouse.se

Maila: namn/företag och kontaktuppgifter till news@spirar.se för att vara med i utlottningen!



UTLOTTNING – Biljetter till Beatiful Business Event

Det är ett nytt år med massor av nya möjligheter! Under en helkväll kommer proffs landet runt att visa på aktuella trender i business, vardag och i guldstunder. Vi lottar ut 2 biljetter per ort och det är först till kvarn som gäller. Och bråttom! Vinnarna kommer att få en personlig bekräftelse.

Maila: namn/företag och kontaktuppgifter till elise@driftig.nu

För mer info om vårens event. ”Kvinna” och ”EGO” läs på www.driftig.nu/event
För medlem i detta suveräna nätverk är du väl redan? Annars: bli det idag.





ÄR DU OCKSÅ ARG?



Det är nyttigare att skratta än att vara ilsken även om just köket på de flesta arbetsplatser kan vara en källa till mycket irritation. Men att se vad andra blivit arga på kanske ger ett perspektiv som leder till några glada skratt istället. Kolla in flera arga lappar på kontor, i tvättstugor och på andra ställen. Mycket nöje!

http://www.argalappen.se/

OCH KOM IHÅG ATT LIVET BESTÅR AV AKTIVA VAL…

 ...tala om att vara ute och cykla :-)


Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.


[ News september 09>> ]

[ News maj 09>> ]

[ News februari 09>> ]

[ News september 08>> ]

[ News sommaren 08>> ]

[ News april 08>> ]

[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]



.