<< Tillbaka till huvudsidan

nyhetsbrev_rekrytering
NEWS APRIL/MAJ 2010

Om maskros och tjärdoft
KRÖNIKAN: Stiliga frågor av Katarina Althin
Från Homestyling till Soulstyling
HR & Juridik tips
Lycklig på jobbet?
Hotellets värsta bakteriehärd
Vad skall du göra med resten av året?
Utlottning – Entré till Carole King konsert med Karin Klingenstierna
Ett gott skratt


OM MASKROS OCH TJÄRDOFT

När jag gick i grundskolan så sjöng vi upp. Detta innebar att varje elev skulle sjunga ett kort stycke för musikläraren som ackompanjerade på piano och sedan skulle betyg sättas på direkten. Alla i klassen var undantagslöst skräckslagna och det var på skakiga ben och med snustorr strupe man köade utanför lärarens dörr. Det kunde till och med hända att någon svimmade av anspänningen eller började gråta efter att läraren brysk berättat att vederbörande var ohjälpligt tondöv.

Det var ett antal enklare standardstycken som de flesta kamraterna valde mellan. Men själv ville jag sjunga något jag gillade och detta trots att jag inte alls var särskilt modig annars. Snarare tvärtom. Stycket jag valde hette ”Om maskros och tjärdoft” och det fick mig att tänka tillbaka på när pappa en sommar hade målat just vår båtbrygga med kletig, blåsvart tjära som luktat så fantastiskt gott. Och raden om maskrosor var ju bara sommar per definition: ”Jag lät alla mina maskrosor finnas, fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut. Men det är så skönt att sitta och minnas, små solar i gräset när sommarn är slut…” Så det fick bli maskros och tjärdoft och tempobyten och hela faderullan. Och det gick helt ok vad jag minns, trots att jag valt en låt med egen stil men med ett budskap som jag kunde stå för. Nämligen att se det positiva i både tjärdoften och det solgula ogräset.

Med stigande mod och erfarenhet genom åren så finner vi väl alla mera av vår alldeles egen stil. Men sedan skall den ju vara rätt också och helst framhäva och accentuera just det som är allra bäst med var och en av oss. Ett proffs på området är Katarina Ahltin, Stilstudio Göteborg som både är personlig stylist, skriver i Göteborgs-Posten och föreläser om ämnet stil. I krönikan funderar hon kring en del stiliga frågor och hur man hittar ett bra svar på alla frågor om rumpor, byst och gäddhäng. Att hon har talang är odiskutabelt. En trist hängande scarves får nytt liv i Katarinas flinka händer och blir vips en trendig tillgång!

Som alltid skriver vi om HR & Juridik i vårt News. Magnusson Law informerar om den nya semesterlagen, ja det är ju snart dags att lämna in semesterönskemålen. Hans Wern tipsar om hur du sätter mål för resten av året och ur boken ”Dags för lycka” av Erik Winqvist har vi hittat en del tips om hur man får det bättre på sitt arbete.

Trenderna går från homestyling till soulstyling och Ida Hult och Daniel Salzer från Trendethnography berättar vilka ismer som nu ersätts av ioner. Ett rätt sympatiskt skifte verkar det som.

Sångerskan och moderatorn Karin Klingenstierna sjunger in våren på Villa Belparc med sitt band och massor av sköna låtar av Carole King. Exempelvis Locomotion, You got a friend och Natural Woman. Vi lottar ut biljetter till två konserter – först till kvarn!

Och när vi nu ändå är inne på sång igen. Något år senare var det just ”You got a friend” som jag klämde i med på uppsjungningen. ”Winter, spring, summer or fall. All you got to do is call. And I’ll be there...

Med det önskar jag dig en riktigt skön vår och så småningom en saltstänkt solglittrig sommar :)



Vi på Spira hoppas att vi och vårt News kan intressera, informera och inspirera dig en stund.

[ Om du vill ändra adress, lägga till adress eller bli borttagen från sändlistan kontakta oss på
news@spirar.se ]

För att läsa gamla News – scrolla längst ner på sidan.






KRÖNIKAN: STILIGA FRÅGOR

Jag var på en middag härom kvällen och som så många gånger kom vi in på att prata om jobbet. Det där vanliga om stress, nya kollegor och annat som egentligen inte är så intressant. Snacket om de flesta resdagarna eller den dyraste tjänstebilen lockar inte mig personligen men av någon anledning brukar det trots allt få mest utrymme. Men, den här gången var det annorlunda! Istället var det en salig blandning av roliga historier, vanliga frågor på jobbet och andra missöden som hade drabbat både arbetstagare och kollegor.

Jag skrattade som aldrig förr och det var så förlösande att sitta där med kamraterna som alla bjöd friskt på blandade dråpligheter. Att lyssna på alla dessa märkliga frågor man får om man jobbar på elbolag eller sitter i kassan på ett varuhus gör dessa jobb riktigt spännande!

Själv möts jag med många roliga frågor i mitt nuvarande yrke som stylist och bland tio-i-topp skulle jag vilja påstå att ’passar jag i den här’ hör till en av de vanligaste. En annan klurig en som jag oftast får i provrummet är den om jag tror att kundens make/maka skulle gilla plagget. Jag har aldrig haft något vidare svar på den men å andra sidan så vet jag inte heller om jag väntas komma på något…

– Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Så sa min instruktör på SAS Flight Academy när jag som blivande flygvärdinna för många år sedan skulle traggla mig igenom aerodynamiken. Visst har vi alla hört den frasen ett par gånger genom livet. Klichéartat men uttrycket säger mycket om mitt förhållningssätt till mina kunder. För vem vill träffa på översittartyper när man har tagit modet till sig och ställt en fråga till en kännare?

Idag är det inte bara Hollywoodstjärnor som tar hjälp av stylister. Till mig kommer vanligt folk för att be om råd, bekräfta en viss känsla eller ta reda på sin stil. Det är mest tjejer, kvinnor och tanter som kommer till mig och vill ha mina expertråd om figuren och tillhörande klädsel. Funderingarna rör allt som oftast något av figurens problemklassade områden såsom byst, mage eller rumpa. En och annan man tittar också förbi men då är det mer problemlösning som smakråd eller shopping som önskas. En typisk dag på jobbet möts jag nästan alltid av följande frågor: Jag har så stor byst, hur ska jag trolla bort den? Jag är så bred om baken, vad passar jag i för byxor? Hur gömmer jag gäddhänget? Jag är så tjock, vad passar jag i för kläder? Ser du alltid så perfekt ut jämt?

Det finns en stor osäkerhet bland många och ibland är det inte alltid så enkelt att släppa in en expert i garderoben. Ännu värre, vad sjutton tar man på sig när man på sig när man ska träffa ett proffs på stil? Visst uppstår dråpliga historier och andra små missöden när jag är ute på stan med shoppingsugna kunder. Klädprovningar för öppen ridå, allergiska reaktioner vid sminkdisken och överraskade makeovers förgyller min vardag. Att få visa upp sina magar eller gropiga lår må kännas lite tufft men så mycket bättre efteråt när man har lärt sig trolleriknepen!

Om du har oturen att hamna på en trist middag med segt snack om oväsentliga ting så betyder självkänslan mycket. Och att känna sig som en av de snyggaste gästerna ger kanske modet att våga bryta mallen och ta upp ett annat samtalsämne vid bordet?



Katarina Althin
Stilstudio Göteborg
katarina@stilstudiogoteborg.se
www.stilstudiogoteborg.se
www.katarinaalthin.blogspot.com

PS! Här är svaren till ovan ställda frågor. När det gäller den stora bysten så bör du välja en V eller U ringning och undvika stora bylsiga halsdukar. Åt breda bakar så rekommenderar jag ett byxben som sitter åt upptill men som är vidare nertill. Dallrande armar hålls på plats med en trekvartsärm men om en sådan inte är aktuell så bör ärmen inte krama armen allt för mycket, lös är betydligt bättre än tajt. En annan regel som är bra att känna till gäller kvinnliga former. Ju mjukare kurvor desto mjukare material bör man välja. Och nej, även stylister har sköna påsiga mjukbyxor...DS.



FRÅN HOMESTYLING TILL SOULSTYLING

Som alltid spanar vi på Spira Rekrytering efter aktuella trender. Ida Hult och Daniel Salzer från Trendethnography berättar att vi nu går från -ismer till -ioner. Idag ska man använda sig av handfasta -ioner för att stärka sitt varumärke, tänk rekommendation, emotion, relation, organisation, innovation, konsumtion.

De 10 skiftena är enligt Trendethnography:
  1. Ismer - ioner
  2. ikon - individ
  3. 3 bränna - bjussa
  4. nyhet - nostalgi
  5. stat - stad
  6. lunk - lyx
  7. homestyling - soulstyling
  8. beslut - bubblare
  9. militant - mänsklig
  10. info - insikt
Källa: Trendethnographys föreläsning på Beautiful Business trend-event, läs mer:
10 skiften 2010 >>



HR & JURIDIK TIPS

NY SEMESTERLAG
De 1 april träder en ny semesterlag i kraft. Syftet med den nya lagen är främst att förenkla och förtydliga semesterlagen. Den nya lagen innehåller emellertid också en del nyheter. En ny beräkningsregel för semesterlön ”sammalöneregeln” införs som huvudregel för arbetstagare med fast lön. Den gamla procentregeln som gäller för beräkning av semesterlön idag behålls men förenklas.


Reglerna för semesterlönegrundande frånvaro ändras genom att frånvaro på grund av sjukdom endast blir semesterlönegrundande i ett intjänandeår i stället för två. Vidare ändras reglerna för semesterlönegrundande frånvaro på som beror på tillfällig föräldraledighet så att all sådan ledighet behandlas lika. Reglerna för när arbetstagare med tidsbegränsade anställningar tjänar in semester ändras. Vidare har de tidigare specialreglerna för hemarbetande och okontrollerade arbetstagare tagits bort.

Källa: Anna Jerndorf, Advokat och arbetsrättsexpert på Magnusson Advokatbyrå



LYCKLIG PÅ JOBBET?

Erik Winqvist, tidigare marknadschef på Cederroths och vd på konsultföretaget Barab, har skrivit boken ”Dags för lycka” och föreläser om ämnet på arbetsplatser runt om i Sverige. Han vet när chefen är som är lyckligast. Det intellektuella svaret är när vi når våra mål. Men egentligen är vi som lyckligast när relationerna på jobbet fungerar bra.



Satsa på det här för att bli lycklig på jobbet:

1. Bra relationer
En lycklig chef accepterar sina medarbetare, och dömer dem inte. Han eller hon fokuserar på att förbättra, inte förändra.

För att nå bra relationer på jobbet, fokusera på:
  • Ärlighet.
  • Respekt. Om du förminskar människor i din omgivning måste du också ta konsekvenserna av det.
  • Självkännedom. För att kunna leda andra måste du förstå varför du blir irriterad på vissa beteenden.
  • Din intuition. Låt din intuition styra även i relationer. Intuition är flyktig och ger dig energi. Känslor är något annat, de tar över dig, och ger nästan alltid samma svar oavsett fråga.
2. Frihet
För att känna frihet som chef måste man lämna fokus på detaljer, och inte vara så regelstyrd.

Fokusera även på:
  • Att säga stopp till de medarbetare som suger musten ur dig.
  • Att uppmuntra till mer självständighet hos dina medarbetare.
  • Att delegera mer.
  • Att prioritera. Gör en konsekvensanalys. Vad händer om du inte lämnar in den där rapporten i tid? Kanske är det viktigare att du får tid till reflektion just den dagen.
  • Din attityd. Vad betyder frihet för dig? Om du delegerar mer eller planerar om din tid, får du då möjlighet att göra mer av det du gillar?
3. Smarta mål
Forskning visar att vi är som allra lyckligast när vi håller på att nå våra mål.

Men för att komma dit måste målen vara SMARTA.
Det innebär: S= Specifika, M=Mätbara, A=Accepterade (att du vill nå dem) R=Realistiska T=Tidsatta

För att bli riktigt lycklig, ska det inte gå att nå alla mål. Vi är som lyckligast när vi når åtta av tio mål visar forskningen.

Fokusera alltså på att:
  • Formulera dina egna mål, använd intuitionen och se sedan till så att de formuleras SMART.
  • Låta medarbetarna sätta egna mål som är viktiga för dem. Oftast stämmer de väl överens med företagets övergripande mål.
Källa: Chef



HOTELLETS VÄRSTA BAKTERIEHÄRD

Bor du på hotell ibland, i jobbet eller på semestern? Sannolikt kontrollerar du hur välstädat badrummet är och om det är rent och fräscht i övrigt. Men den värsta bakteriehärden finns kvar och det är en pryl som du garanterat kommer att röra, precis som ca 20.000 andra gäster kommer att göra under denna produkts livstid – fjärrkontrollen.



De flesta kollar kanalutbudet direkt efter att de kommit in på rummet berättar en färsk amerikansk undersökning. Då merparten av alla hotell saknar rutiner för att rengöra kontrollerna ordentligt så blir den en uppsamlingsplats för förkylnings-, svininfluensa- och herpesvirus som blod och urin. Inte så trevligt. Det amerikanska företaget Gluvi tycker att vi kan lösa detta genom ett överdrag som träs över kontrollen. Kanske kan en vanlig plastpåse vara en bra lösning för den vane hotellresenären.

Källa: Dagens PS.se


VAD SKALL DU GÖRA MED RESTEN AV ÅRET?

Det är ju mer än hälften kvar! Jag har träffat många individer som går och väntar. Väntar på att det där fantastiska skall hända. Väntar på att träffa en partner för livet. Väntar på att få tag i de stora pengarna. Väntar på att bli himlastormande lycklig. Väntar på att drömmarna skall slå in.



Och när det inte händer finns de mest vidunderliga ursäkter att ta till. Ju längre du väntar ju mer tappar du tron på det. Gör något åt det nu. Eller som Nike säger "Just do it, now!" Viktigt är därför att du tar tag i saker. Att du själv gör aktiviteter som tar dig till dina mål - förutsatt att du formulerat sådana!

Men du måste vara konkret, specifik och exakt i vad som skall göras. Din hjärna kommer annars inte upp i toppspinn, eftersom den bara tar in konkreta saker/detaljer. Du måste också kunna mäta det du gör/gjort. Då vet du att du nått fram. Då vet du att du kan bli nöjd. Då kan du fira och njuta.

Gör därför en personlig Handlingsplan för att bestämma målen och aktiviteterna. Och för att följa upp dem. Be gärna någon i ditt nätverk om hjälp. Någon som blir din egen personliga "blåslampa"!

Gör så här:
+ Gör målen konkreta med frågorna VAD? VARFÖR? HUR? NÄR? VEM?
+ Vilka är dina konkreta aktiviteter?
+ Hur vet du när du är färdig med det du skall göra?
+ Hur gör du när du får saker gjorda?
+ Vilka är dina vanligaste ursäkter du använder?
+ Vem vill du skall hjälpa dig att vara din personliga "blåslampa"?

+ Prioritera på följande sätt
- Viktigt och bråttom = 1 - gör det nu!
- Viktigt och ej bråttom = 2 - gör det i e m!
- Bråttom och viktigt = 3 - gör det imorgon!
- Ej bråttom och ej viktigt = 4 - skippa det så länge!

Lycka till och kom ihåg: "Av misslyckanden blir man erfaren och av erfarenheter blir man vis!"

Källa: Hans Wern, coach & inspiratör hos www.strava.se


UTLOTTNING - ENTRÉ TILL CAROLE KING KONSERT MED KARIN KLINGENSTIERNA !

Massor av härliga låtar (You got a friend, Locomotion, Natural Woman m fl) framförs i Villa Belparc i Slottskogen av Karin Klingenstierna och hennes band; Thomas Darelid, Jenny Christoffersson & Martina Almgren.



Nu har du möjlighet att vara med i tlottningen av 3 konsertpaket med inträde för två personer (värde 240:-) till antingen fredagen den 16:e april eller fredagen den 23:e april. Först till kvarn!

Vill du boka bord o/e vann du inte någon biljett så ring 031-829282.

Maila: namn/företag och kontaktuppgifter till
klingstar.ab@telia.com för att vara med i utlottningen!

Vi hoppas också att alla ni som vann Coffe Cards från Espresso House och/eller vann inträde till event med på Beautiful Business har haft mycket nöje. Aldrig tidigare har vi haft ett sådant stort gensvar på våra utlottningar. Så vi återkommer med fler och mer i höst.

Men först... snart är det sommar...



SLUTLIGEN
ETT GOTT SKRATT...

Hittade nedanstående dialog under rubriken ”Clients from Hell” och funderade över hur utmanande det kan vara det där med kundservice :-)



Me: “Ok, the bid is $2,500 what payment schedule works best for you? I can take a deposit of 10% up front and you can pay the balance on delivery OR I can discount the entire project by 10% if you pay the entire bid in advance.”

Client: “Oh, I’ll take the discount and pay it all in advance.”

Me: “Ok, well then I’ll get started just as soon as I receive the payment.”

Client: “Oh, I’ll pay you when it’s done. Don’t you trust me?”

Me: “Oh, I thought you wanted to pay in advance so that you could get the discount.”

Client: “I do! I’ll pay in advance once the job is completed!”


Ansvarig för texter i Newset: Susanne Hydén, hyden@spirar.se.


[ News februari 10>> ]

[ News september 09>> ]

[ News maj 09>> ]

[ News februari 09>> ]

[ News september 08>> ]

[ News sommaren 08>> ]

[ News april 08>> ]

[ News januari 08>> ]

[ News september 07 >> ]

[ News april 07 >> ]

[ News januari 07 >> ]

[ News september 2006 >> ]

[ News april 2006 >> ]

[ News januari 2006 >> ]

[ News oktober 2005 >> ]

[ News juni-augusti 2005 >> ]



.