Partille Tidning 2006-02-06

Ett litet hörn bredvid trappen på övervåningen är fortfarande Susanne Hydéns kontor. Men inte så länge till. Om en månad flyttar hon och kollegan Suzanne Forss in i ett riktigt kontor på Sankt Sigfridsgatan i Göteborg. Ett och ett halvt år efter starten börjar det bli dags att expandera verksamheten och lämna i Skulltorpsvillan. Att ha kontoret hemma har dock gått bra, tycker Susanne.

- Men man får vara duktig på att disciplinera sig och inte sitta och tänka ”åh vad smutsiga fönstren är”.

Fröet till företaget Spira rekrytering såddes under föräldraledigheten med dotter nummer två. Susanne hade då jobbat med rekrytering sedan 1993. Hon trivdes med yrket, men ville kunna styra mer över sina egna arbetstider. Idealet var att kunna jobba 75 procent, på tider som passar livet som småbarnsförälder.

- Jag kikade runt lite efter jobb, men det fanns inget som verkade funka.

Susanne tyckte att det var för mycket strikta kontorstider med nio till fem varje dag. Och att försöka lansera idén om att jobba deltid är inte det enklaste i hennes bransch, menar hon.

- Jag tror tyvärr inte att man är så attraktiv som småbarnsförälder, det finns fortfarande en skev bild av att man inte klarar att möta förväntningarna som finns.

Susanne hade dock turen att dela funderingarna med en kollega i nätverket Spira som träffas varje månad för att dryfta jobb. Tillsammans bestämde de sig för att ta steget och starta eget. Affärsidén var att hjälpa företag med att rekrytera rätt personal till ansvarspositioner. Hösten 2004 gick startskottet för Spira. Susanne minns att hon hade fjärilar i magen i början. Första tiden gick till att jaga kunder. Susanne och kollegan Suzanne Forss inriktade sig på företag som var på väg att växa. Susannes bil fungerade som ett provisoriskt kontor mellan kundmötena.

- Senast i går pratade vi om hur vi satt i vårt ”lilla kontor” i början och hur vi kommer att skratta åt det när Spira har blivit etablerat och framgångsrikt, säger hon och ler.

Lämpliga kandidater till kunderna hittade de främst i sina nätverk. Susanne beskriver sig själv som en utpräglad nätverksmänniska.

- Jag är bra på att hålla kontakten och ha koll, säger hon.

Att bygga upp ett företag tar dock sin tid, menar Susanne. Men på det stora hela tycker hon att det gått bra.

- Det klart att arbetsmarkanden kunde ha varit bättre 2005, men nu har vi återkommande kunder, vi har hållit vår årsbudget och fått bra referenser.

Men att lyckas med företaget var bara ett av Susannes mål när Spira startade. Ett annat var att kunna balansera livet som förälder med yrkeslivet. Även på det planet är Susanne nöjd med utfallet.

- Målet var att vi skulle stärka vår livskvalité och det har vi gjort, säger Susanne, som jobbar drygt 30 timmar i veckan.

Visst händer det ibland att det där jätteviktiga jobbsamtalet kommer när Susanne är på dagis med barn som ligger på golvet och skriker att de inte vill gå hem.
- Men då ska man inte tänka ”åh, vad pinsamt”. Det handlar lite om att gå i bräschen, jag är på dagis och det är lika mycket värt som att stå på en golfbana.

Dessutom tycker hon att föräldraskapet har gjort henne bättre på jobbet.
- Det är ingen myt att man som förälder blir mer effektiv.

Susanne verkar gilla att ha många järn i elden. Dagen efter intervjun bär det av till landet. Med sig tar hon sin bärbara dator, för att få undan lite jobb. Och så penslar, block och färg, om det blir tid över för hennes stora fritidsintresse akvarellmålning.

- Nu har jag börjat måla porträtt, säger hon stolt och plockar fram några påbörjade målningar.

Intresset för akvarellmålning är relativt färskt. Först för två år sedan tog hon fram penslarna och nu går hon på kurs och målar en gång i veckan.
- Jag har en dröm om att bli konstnär, eller kanske skriva en bok. Men samtidigt har jag redan en drömtillvaro med ett jobb som jag verkligen trivs med.